Steunmaatregelen voor bedrijven in tijden van COVID-19
Update 28/06/21 - Veel bedrijven en zelfstandigen voelen de impact van de coronacrisis op hun activiteiten. Wat zijn de hulpmaatregelen van de...
Wanneer is een bedrijf flexibel? Onder andere als het in staat is om zich snel en efficiënt aan te passen aan conjunctuurschommelingen. Het woordenboek omschrijft flexibiliteit als de mogelijkheid tot aanpassing. Deze nooit eerder geziene crisis stelt het aanpassingsvermogen van personen en bedrijven op de proef. Er bestaat geen toverformule om te overleven, maar flexibiliteit is zeker een essentiële eigenschap.
Verandering treedt zelden spontaan op. Vaak zijn het de omstandigheden die ons dwingen om te evolueren. Om dat succesvol te doen, is de juiste ingesteldheid belangrijk:
Zoek geen schuldigen. Denk oplossingsgericht.
Wees bereid om bepaalde evenwichten los te laten, zodat er nieuwe kunnen ontstaan.
Kijk rond met een onbevangen blik en durf tegen de stroom in te gaan.
Aanvaard dat de situatie onstabiel is en elke maatregel voorlopig.
Communiceer volop en isoleer je niet.
Bewaar het vertrouwen in jezelf en in je team!
Als je flexibel bent, buig je soepel mee met de wind. Maar wanneer de storm voorbij is, hoef je niet helemaal terug te keren naar je oorspronkelijke vorm. Je bedrijf zal veranderd zijn, misschien zelfs beter en duurzamer. Daarvoor heb je veerkracht nodig, het vermogen om schokken op te vangen en weer recht te veren. Belangrijk daarbij is dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent: noch van één klant die te zwaar doorweegt in je omzet, noch van één strategische leverancier, noch van één financieringsbron, enz.
Flexibiliteit moet een kwaliteit van elk onderdeel van je KMO zijn, tot in elke uithoek: van de interne organisatie tot het verkoopproces en inclusief bevoorrading en leveringen.
Pas het aantal werknemers aan de werklast aan door gebruik te maken van de bestaande maatregelen.
Herverdeel taken en functies in je team om efficiënter en zelfstandiger te werken.
Maak gebruik van technische oplossingen om op afstand te werken.
Hanteer liever managementprincipes dan vaste regels.
Concentreer je alleen op wat essentieel is.
De huidige steunmaatregelen zijn er om je te helpen: gebruik ze en steun op je netwerken.
Innoveer! Dat kan door anders te gaan produceren, je productie bij te sturen, je klanten anders aan te spreken, je producten en diensten via nieuwe kanalen aan te bieden enz.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.