Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Hoe je bedrijf herbronnen tijdens de lockdown?

Hoe kunnen winkels en bedrijven de lockdown nuttig aanwenden?

Veel handelszaken en bedrijven zijn gesloten tijdens de lockdown. Toch biedt ook deze moeilijke periode allerlei kansen.

Woensdag 15 april viel de beslissing: de lockdown is uitgebreid tot en met 3 mei. Dat betekent dat “niet-essentiële” winkels gesloten blijven en dat veel bedrijven hun activiteiten op een laag pitje hebben gezet. Hoe kunnen ze de lockdown in hun voordeel aanwenden?

Onzekere periode van onbepaalde duur

Om alle misverstanden te vermijden: wij willen de impact van deze gezondheidscrisis op de Belgische zelfstandigen en bedrijven absoluut niet minimaliseren. Tijdens deze onzekere weken en maanden krijgen veel handelaars en bedrijven het moeilijk, ondanks de steunmaatregelen van de federale en gewestelijke overheden die de weerslag van de crisis zoveel mogelijk proberen te beperken. Toch schept elke moeilijkheid ook kansen, op korte, middellange en lange termijn.

Reorganisatie, evolutie, herbronning

Plots “krijgen” veel zelfstandigen, handelaars en bedrijven meer tijd door de lockdown. Tijd die ze goed kunnen gebruiken om eens grondig na te denken over de manier waarop ze werken, zaken doen en hun producten en diensten aan klanten aanbieden. Misschien kun jij nu eindelijk al die projecten tot een goed einde brengen die door tijdsgebrek zijn blijven liggen. Denk aan diversificatie van je activiteiten, het opstarten van een webwinkel, de overstap van B2C naar B2B of omgekeerd, kortom, alles wat je de hele tijd hebt uitgesteld.

Neem je businessmodel onder de loep

Je businessmodel en USP’s zijn de fundering waarop je activiteiten steunen. Elke starter neemt ze als uitgangspunt. Maar daarna? Toch zou je ze regelmatig onder de loep moeten nemen om de duurzaamheid van je bedrijf te verzekeren. De huidige economische crisis is daarvoor een goede gelegenheid. Welke problemen ondervindt je klant en welke oplossingen zoekt hij daarvoor? Wat wil jij hem voorstellen om hem te helpen? Misschien volstaat het dat je bedrijfsmodel licht evolueert, maar soms dringen radicale wijzigingen zich op. Onderschat echter de implicaties van een min of meer fundamentele wijziging van je businessmodel niet en laat je goed begeleiden, zowel organisatorisch als financieel.

 

 

Hoe kunnen we u helpen?