Van thuis uit samenwerken tijdens de lockdown
COVID-19 verplicht al je teams om te telewerken. Lees hier hoe je hen toch vlot laat samenwerken.
Het coronavirus heeft een echte pandemie veroorzaakt, met grote gevolgen voor de samenleving en de economie. Door de lockdownmaatregelen moesten veel winkels en bedrijven sluiten. Sommige ondernemers hebben een afhaalpunt in hun zaak geopend, andere verkopen online. Misschien is het ook voor jou het ideale moment om een webwinkel te openen?
Zoals altijd bij een crisis zijn er (helaas) verliezers en winnaars. Mensen moeten “in hun kot” blijven en wie nog aan het werk is, doet dat vaak van thuis uit. Dat betekent ook dat ze massaal thuis consumeren en bestellen. Volgens de retailfederatie Comeos is de online verkoop de laatste weken liefst met 40% gestegen. Ook in China bleek de quarantaine gunstig voor de e-commerce, met een toename van 15%. Misschien is het gewoon een kwestie van goed management om tijdens deze crisis - die samen met de lockdown nog wel even zal duren - op online verkoop over te schakelen.
De online verkoop zal ongetwijfeld nooit het volledige omzetverlies tijdens de crisis kunnen goedmaken, maar wel gedeeltelijk compenseren. Je kunt er op twee manieren mee beginnen: ofwel creëer je zelf een webshop, ofwel stap je in een marketplace, dat wil zeggen een platform voor online verkoop zoals Amazon, Facebook of eBay. Op je eigen e-commerce site beheer jij alle processen en bepaal jij alle aspecten van de verkoop en levering van je producten. Maar zo’n webshop organiseer je niet op enkele dagen. Toetreden tot een bestaand platform biedt het voordeel dat je meteen je producten online kunt beginnen te verkopen in een gespecialiseerde en beveiligde omgeving … in ruil voor een commissie. Hoe begin je eraan?
“Kiezen is verliezen”, zou André Gide gezegd hebben. Als je snel wilt starten, is het een goed idee om je producten eerst op een partnerwebsite te koop aan te bieden. Je doet dan geleidelijk ervaring op met het beheer van de bestel- en leveringsprocessen. Maar bekijk tegelijk ook alles wat je nodig hebt voor een eigen webwinkel en hoe je je bedrijf daarvoor moet aanpassen, want dit is een project op middellange termijn. Zodra de crisis voorbij is, heb je dan een extra pijl op je boog om krachtig te herstarten. Hoeveel zo’n project kost en met welke investeringen je rekening moet houden? Je Beobank-adviseur vertelt je er graag meer over … uiteraard telefonisch of via videobellen.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.