Wees als het riet dat buigt, maar niet breekt!
De Franse schrijver La Fontaine bedacht de fabel van de eik en het riet. Het riet buigt en breekt niet. Flexibiliteit is zijn...
Als het in China regent, heeft de hele wereld een paraplu nodig ... De huidige crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Volgens sommige experts moet de economie opnieuw een meer lokale dimensie krijgen. Dat idee was al een tijdje aan het rijpen, maar het coronavirus lijkt de trend te versterken. Deze crisis laat duidelijker dan ooit zien waar de grenzen van de globalisering liggen, zowel economisch als op milieugebied. Produceren gebeurt nu immers mondiaal: grondstoffen uit Afrika worden in Azië verwerkt en in Europa verkocht. De trend om de maakindustrie weer naar hier te halen lijkt nu sterker dan ooit.
Herlokaliseren klinkt eenvoudig, maar de uitdagingen zijn enorm, onder andere financieel. Toch werkt de huidige crisis als een krachtige katalysator voor verandering. Concreet gaat het in de eerste plaats om het groeiende besef dat financiële rentabiliteit niet de enige beslissingsfactor mag zijn. Als ondernemer moet je ook andere elementen bij het beslissingsproces betrekken: de impact op het milieu, de veerkracht van je structuur, lokale samenwerking en de sociale dimensie.
Tussen producent en klant legt een product nu gemiddeld een afstand van 7 000 kilometer af (in vogelvlucht). Om van te duizelen! Vooral omdat wij producten importeren die wij lokaal zouden kunnen maken. Sommige sectoren zijn ook sterk blootgesteld aan risico’s in het buitenland. Een staking in Azië kan een Belgische KMO verlammen. Er weer bovenop komen is moeilijk als je afhankelijk bent van wat er gebeurt aan de andere kant van de planeet. Met een meer lokale verankering van je activiteiten beschik je over meer veerkracht en flexibiliteit om te reageren.
Best mogelijk dat een producent in Taiwan goedkoper kan leveren dan zijn Belgische concurrent … Maar heb je ook de sociale en ecologische kosten in rekening gebracht? Als het Belgische economische raderwerk stilvalt - met voornamelijk KMO’s - dan komt de werkgelegenheid in gevaar. En wie geen werk heeft, koopt je producten niet. Als de slang die in haar eigen staart bijt. Het is dus belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en voorrang geeft aan lokale partners. Op die manier stimuleer je een opwaartse lokale spiraal die onze gemeenschappelijke veerkracht vergroot. Samenwerken met spelers uit de sociale en solidaire economie levert talrijke voordelen op. Vaak gaat het om coöperatieven die economische meerwaarde en sociaal nut proberen te verzoenen.
Als je deze kans om jezelf opnieuw uit te vinden nu niet aangrijpt, zouden je klanten je kunnen “afstraffen”. Consumenten kijken voor hun aankopen immers steeds meer naar het duurzame en lokale karakter van producten. Voor de nieuwe generaties zijn deze overwegingen nog belangrijker. Meegaan in deze evolutie is essentieel, uit overtuiging en om de voeling met je markt niet te verliezen.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.