Kiezen klanten voor contactless om te betalen? Volg die trend!
Bankkaarten zijn er natuurlijk al een hele tijd en nu komen er ook steeds meer innoverende alternatieven, dankzij de digitale technologieën....
Iedereen produceert voortdurend data. Door wat we zeggen en schrijven, maar vooral door wat we doen: een aankoop, een afspraak bij de arts, een reisroute enz. Het gebruik van die gegevens boezemt sommigen angst in, maar voor bedrijven betekenen ze een ongelooflijke bron van kansen. Welke bedrijfsleider zou zijn klanten en prospects niet graag beter willen kennen? En een betere kennis van de bedrijfsomgeving levert waarde op zodra je ermee aan de slag gaat.
Je hoort wel eens zeggen dat data de nieuwe aardolie zijn. En dat klopt ook: een bedrijf dat data kan omzetten in inzichten en antwoorden, behaalt concurrentievoordelen:
Hoe oogst je die voordelen? Met een big data-strategie. En wat moet je eerste stap zijn? Je bewust worden van de mogelijkheden.
Data liggen overal voor het oprapen. De echte uitdaging luidt: wat zijn jouw doelstellingen? Want de mogelijkheden zijn enorm en het komt erop aan om niet kopje-onder te gaan in de datastromen. Bepaal wat je met data wil doen: welk probleem om een oplossing vraagt, welke prestaties moeten verbeterd worden, welk product verfijnd. Ga dan na waar je al over beschikt. Deze stap is cruciaal: waar kun je data oogsten, hoe kun je ze bewaren, sorteren en benutten? Je eerste datagoudmijn ligt voor de hand: je CRM-systeem. Maar er zijn er nog: wie bezoekt je e-shop of website, wat bekijken ze daar enz. En waarom zou je deze data niet verrijken, bijvoorbeeld met statistieken van je Facebook-pagina of je Instagram-shop.
Het doel kan nooit alleen zijn om zoveel mogelijk data te oogsten. Bruikbare informatie uit data halen is veel belangrijker. Dat vraagt tijd en een deskundige aanpak. Om de stap van big data naar smart data te zetten, heb je over het algemeen twee mogelijkheden:
Wat je ook kiest, denk eraan dat je niet zomaar kosten maakt. Het gaat om een investering met een reële en positieve impact.
Het is altijd beter om op de datagolf te surfen dan erdoor te worden overspoeld. De opmars van de nieuwe technologieën is niet tegen te houden. En gegevens voor jou laten werken is zeker geen voorrecht van grote organisaties. Nog enkele tips:
Wat heb je erbij te winnen?
Hoe werk je een big data-strategie uit?
Maak je data smart
Besteed genoeg aandacht aan databeheer en -beveiliging
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.