Welke steun helpt Vlaamse bedrijven door de coronacrisis?
Update 21/06/21 - Terwijl covid-19 roet in het eten gooit, lijken de steunmaatregelen wel een hutsepot. Maar onze uitleg maakt alles weer helder!
E-commerce maakte de laatste maanden een enorme groei door, “dankzij” de pandemie. Wegens de lockdownmaatregelen pasten de consumenten hun koopgedrag snel aan. Anderzijds mochten de handelaars een tijd lang geen klanten meer over de vloer krijgen. Om niet helemaal te moeten sluiten, installeerden ze een webshop. Wat doen ze nu met hun online shop, nu de gezondheids- en economische crisis nog steeds hevig woedt?
Uit noodzaak, omdat de winkels gesloten waren tijdens de lockdown, begonnen de Belgische gezinnen zich op het internet te bevoorraden. Deze evolutie was merkbaar in alle sectoren, van producten voor lichaamsverzorging tot sportuitrusting, van speelgoed tot kleren. Het aantal bezoekers van de e-shops steeg soms met tientallen procenten. Vóór de lockdown werd 31% van de sportuitrusting online gekocht, erna was dat 47%. Volgens een studie van Nielsen steeg dat aandeel bij kleding zelfs tot 55%. En China laat zien dat consumenten na de lockdown niet plots weer massaal in fysieke winkels gaan shoppen, als een soort inhaalbeweging.
U hoort wel eens dat dit uitzonderlijke koopgedrag na de crisis weer in zijn oude plooi zal vallen. Maar dat blijkt niet uit deze studie. De online sector zou integendeel versterkt uit de crisis komen. Het aandeel van de webwinkels zou stabiliseren, terwijl de verkoop in fysieke winkels nooit meer als vroeger wordt. Om bij dezelfde voorbeelden te blijven: online verkochte sportuitrusting steeg van 31 naar 47% en zou volgens ramingen op 38% stabiliseren. Dezelfde evolutie bij kleding: de online verkoop zou terugvallen op 51%.
Het koopgedrag van de Belgen lijkt dus definitief veranderd. Misschien heeft u als handelaar bij het begin van de crisis een tijdelijke webshop geopend of bent u actief geworden op een marktplaats om producten te verkopen. Deze verder ontwikkelen is vandaag de boodschap. Denk daarbij aan SEO (Search Engine Optimalisation) door de juiste zoekwoorden te gebruiken, aan leveringen, productcatalogi, betalingsmiddelen of een rechtstreekse link met uw Facebook-pagina voor de klantenbinding van uw bestaande klanten of om potentiële klanten aan te trekken. Kortom, een echte webwinkel op maat, afgestemd op jouw identiteit, die een optimale gebruikerservaring biedt en makkelijk terug te vinden is via de zoekmachines.
Hoe investeert u in uw webshop en met welk bedrag? Neem contact op met een Beobank-adviseur om dit te bespreken.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.