Doe je er goed aan om je winkel te kopen?
Huren biedt je meer flexibiliteit, maar de bakstenen van je winkel aankopen creëert waarde voor je bedrijf....
Je bent je handelsactiviteiten aan het opstarten en je zoekt een ruimte om je klanten te ontvangen. De juiste ligging is cruciaal. Want je moet goed bereikbaar zijn voor je klanten en tegelijk niet te veel betalen aan huur of aankoopprijs. En er zijn nog criteria die je moet hanteren.
Om te weten wat je nodig hebt, doe je er goed aan om je eigen identiteit te doorgronden. Voor welk type handelsactiviteit heb je gekozen? Welke openingsuren? Welke klanten heb je op het oog? Wat verwachten zij? Wat doet hen kopen? Wie zijn je concurrenten? Welke commerciële strategie ga je toepassen? De resultaten van deze analyse zijn bepalend voor al de rest.
Maak een lijstje van concrete, essentiële criteria. Welke minimale verkoopoppervlakte heb je nodig? Met of zonder uitstalraam? Heb je een opslagruimte nodig? Hoe moet de winkel zijn ingericht? Over welke financiële middelen beschik je? Hanteer die volledige beschrijving als je op zoek gaat naar jouw winkel.
Waarschijnlijk weet je al lang welke handelszones in jouw stad spontaan klanten aantrekken. Toch kan even ter plaatse poolshoogte gaan nemen nooit kwaad. Doe dat op allerlei tijdstippen, zowel op weekdagen als op zaterdag. Observeer wie door de straten loopt. Toets dan de situatie in elke straat of wijk aan jouw strategische verwachtingen.
Je doelgroepen zijn afgebakend, de situatie is in kaart gebracht. Selecteer nu een aantal mogelijke locaties op basis van je criteria en je budget. Aarzel niet om de hulp van een vastgoedprofessional in te roepen.
Heb je een handelsruimte gevonden die je naar wens zou kunnen inrichten? Ga niet te veel af op je buikgevoel. Neem contact op met de eigenaar en win zoveel mogelijk informatie in (voorgeschiedenis, wettelijke voorschriften, voorwaarden enz.).
Vóór je de handelshuurovereenkomst ondertekent … check je nog enkele dingen. Hoe is de omgeving (proper, aangenaam, …)? Is er veel commerciële dynamiek in de wijk (concurrentie, publiekstrekkers in de buurt, …)? Hoe zit het met parkeren en mobiliteit? Welk straattype: éénrichtingsstraat, hoofdader, zijstraat, … Hoe breed is het trottoir? Hoe vaak komen er hoeveel potentiële klanten voorbij? Welk profiel hebben ze? Wat is er gepland voor de wijk (werken, verfraaiing, …)?
Bonus: Wist je dat Gewesten en gemeenten instrumenten hebben ontwikkeld om je te helpen de juiste winkellocatie te vinden? Zij kennen het economisch weefsel van hun geografische zone natuurlijk het beste. Maak er gebruik van!
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.