“Jobs-to-be-done”: waarom kopen klanten bij jou?
Stem je producten af op je klanten. Hoe? Met de methode “Jobs-to-be-done”, die vooral kijkt naar de motivatie voor een aankoop....
Onze samenleving evolueert. Het gedrag van consumenten verandert. E-commerce en digitale transacties groeien pijlsnel, contactloos betalen is de norm. Bedrijven moeten rekening houden met deze ongeziene uitdagingen. Samen met Einstein zouden we kunnen zeggen dat je “anders moet handelen om in een andere context resultaten te boeken”. Hoe overtuig je je klanten van morgen? Door in te spelen op wat hen nu bezighoudt en door op de juiste manier te prospecteren.
Zoek een antwoord op de vraag: wat wil je bereiken? Je omzet vergroten? Meer bezoekers in je webshop krijgen? De beste garantie om je bestemming te bereiken is weten waar je naartoe wil. Stippel je route dus uit vóór je aan de slag gaat en … kies je doelstellingen!
We leven steeds meer in een digitale wereld, van e-mails over sociale netwerken tot LinkedIn. Vergeet evenmin alle automatiseringstools. In een coherente globale aanpak mogen deze (gratis of te betalen) kanalen niet ontbreken. Ontwikkel een weloverwogen strategie, stel een planning op en zorg dat je budget klopt om de vragen “wie, wat, wanneer, hoe, hoeveel” te beantwoorden.
De verwachtingen die prospecten koesteren, veranderen snel. Hou je markt en alle marketingtrends daarom scherp in het oog. Scoren video’s en podcasts beter dan ooit? Begin er dan mee! Kwaliteitsvolle content op een blog? Die biedt je de zekerheid dat je meer leads zult ontvangen.
Meer dan ooit staat personalisatie centraal in het traject om van prospecten klanten te maken, vanaf het eerste contact. Scoor voltreffer na voltreffer bij je doelgroep door hun behoeften correct in te schatten en aangepaste oplossingen voor te stellen. Raak de juiste prospect met de juiste boodschap op het juiste moment en in het juiste formaat.
Door je prospecten gezien worden is goed. Je doelstellingen bereiken is nog beter. Bepaal eerst de indicatoren en interpreteer achteraf de resultaten. Blijf je aanpak optimaliseren, telkens opnieuw. Hoeveel prospecten hebben je nieuwsbrief geopend? Welke conversiegraad bereik je?. Een schat aan gegevens die rendeert in een database.
Rome is niet op één dag gebouwd. Een prospect verleid je niet met één poging … Geef niet op en gebruik de “omsingelingstactiek”: hier een nieuwsbrief, daar een post op LinkedIn of een telefoontje. Of “laat hem zelf komen”: wek zijn nieuwsgierigheid op en bied hem dan jouw toegevoegde waarde op een schoteltje aan. Aandringen mag, maar met mate!
Prospecteren is belangrijk, maar mag niet ten koste gaan van trouwe klanten. Ook zij hebben het waarschijnlijk moeilijk door de gezondheidscrisis, laat dus duidelijk merken dat je er voor hen bent.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.