Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Jouw communicatiestrategie in 5 stappen

Een goede communicatiestrategie is de basis voor je succes

Is een communicatiestrategie alleen weggelegd voor grote ondernemingen? Absoluut niet! Ook voor een KMO vergroot goede communicatie de kansen op succes, ontwikkeling en een sterke concurrentiepositie.

Als je de uitdaging aangaat en een bedrijf opricht, is er aan prioriteiten geen gebrek: je aanbod ontwikkelen, klanten zoeken, financiering binnenhalen en allerlei administratieve dingen regelen. En hoe zit het met je communicatie? Vaak wordt die onderschat en verschuift ze naar een latere datum. Toch is een goede communicatiestrategie de basis voor je succes. Ze bepaalt immers onder andere de relatie met je klanten, via je naam, je visuele identiteit, de communicatiedragers en kanalen die je gebruikt, enz. Allemaal elementen die je aanbod uitdragen. Je communicatie verwaarlozen zou je dus duur te staan kunnen komen …

 

  1. Denk al heel vroeg na over je strategie
    Je hele business draait rond communicatie. Bepaal dus het strategische uitgangspunt van je communicatie al in een heel vroege fase. Denk daarbij 2 tot 3 jaar vooruit. Met andere woorden: waar wil je naartoe met je merk? Hoe wil je je positioneren op de markt? Welke zijn je doelgroepen? Uiteraard steunen de antwoorden op al deze vragen op een grondige kennis van je sector …
     
  2. Onderscheid je van de anderen met je “pijlers”
    In de praktijk probeer je om de belangrijkste (4 of 5) “pijlers” van je activiteiten te bepalen. Het zijn de elementen waarmee je het verschil maakt met je concurrenten. Deze pijlers moeten voorrang krijgen in je communicatie. Denk aan een origineel product uit je aanbod dat je op de voorgrond zet, een unieke dienst of speciale waarborg die je aanbiedt, een tijdelijke promotie, enz.

Zaken doen zonder reclame is als knipogen naar een vrouw in het donker. Jij weet wat je doet, maar niemand ziet het”, Steuart Henderson Britt.

  1. Breng structuur aan in je communicatie
    In de volgende stap stel je een kalender op. Een plan met datums helpt je om prioriteiten te bepalen en structuur aan te brengen in je communicatieacties. Je campagnes moeten relevant zijn, alleen gericht op je doelstellingen en aangepast aan de marktcontext (de actualiteit, de concurrentie, specifieke periodes zoals solden en feestdagen, enz.).
     
  2. Bepaal je doelstellingen en meet ze
    Aan elke “pijler” voeg je nu acties toe: welke zijn je doelstellingen? Je uitdagingen? Welke boodschap wil je overbrengen? Hoeveel budget heb je? Even onmisbaar - zowel voor je marketing als voor je business zelf - zijn de prestatie-indicatoren. Bijvoorbeeld: hoeveel personen wil je bereiken? Welk verkoopvolume wil je op een bepaalde datum voor een bepaald product halen?
     
  3. Ga over tot de actie (met een goede partner)
    Nu komt het erop aan je strategie te vertalen in campagnes waarmee je je doelstellingen kan bereiken. Makkelijk is dat allemaal niet, zoveel is duidelijk! Een goede raad: ga in zee met een vakman. Die extra kosten haal je er dubbel en dik uit. Zijn ervaring en beheersing van de essentiële tools (zoals de onvermoede mogelijkheden van de sociale media) zijn onmisbaar om je behoeften precies af te bakenen (welk kanaal gebruiken, hoe lang, enz.) en je campagnes op te zetten!

In het kort:

  1. Denk vroeg na over je strategie

  2. Onderscheid je van de anderen met je “pijlers”

  3. Breng structuur aan in je communicatie

  4. Bepaal je doelstellingen en meet ze

  5. Ga over tot de actie (met een goede partner)

     

Hoe kunnen we u helpen?