5 goede redenen om uw bedrijfspand te kopen
Kantoor te krap? Huur te hoog? Op zoek naar een aangepaste werkruimte? Hebt u al eens overwogen om ze te verwerven via uw bedrijf...
Franchise.be is een platform dat (kandidaat-)zelfstandigen in contact brengt met franchisegevers. Het vermeldt onder meer welke mogelijkheden er zijn en hoeveel eigen financiële inbreng u nodig heeft om bij een bepaald concept aan te sluiten. Beobank voegt haar expertise daaraan toe om u advies op maat te geven en voor aangepaste financiering te zorgen. U hoeft dus niet onvoorbereid de stap te zetten, zodat u de kansen op succes maximaliseert.
Over hoe een en ander verloopt, hadden we een gesprek met Nick Boury, Franchise Expert.
Het opstarten van een bedrijf wordt sterk vereenvoudigd omdat het publiek reeds vertrouwd is met het merk. De franchisenemer kan ook meteen een compleet beproefd product- of dienstenpakket aanbieden. Hij heeft bovendien het alleenrecht om de handelsnaam te gebruiken in een bepaald (verzorgings)gebied.
Tevens kan de franchisenemer terugvallen op de marketingactiviteiten van de franchisegever. Hij kan er ook terecht voor opleiding en trainingen, zowel voor hemzelf als voor zijn personeel.
Ten slotte geniet hij van de ervaringen van mede-franchisenemers.
Doorgaans moet de franchisenemer een beperkte financiële inbreng doen. Hij hangt ook vast aan de merknaam en het concept. Hij kan dus niet zomaar alles wijzigen. Bovendien geeft hij een deel van zijn commerciële marge op voor het gebruik ervan.
We kunnen de kandidaten opdelen in drie groepen. Vooreerst starters die voorheen werknemer waren en die de overstap naar een zelfstandige activiteit willen maken. Dan ondernemers die reeds een zelfstandige zaak hebben uitgebaat en op zoek zijn naar een bijkomende opportuniteit. En ten slotte heel ervaren ondernemers die een of meerdere verkooppunten van een groter franchiseconcept willen opstarten
Net zoals bij de lancering van een traditioneel concept is een eigen inbreng van de franchisenemer nodig. Maar hier, afhankelijk van de sector, varieert de minimum eigen inbreng maar tussen de 25 % en 35 % van de totale investering.
Dit is sterk afhankelijk van het type concept, maar in het algemeen is interesse en passie in een bepaalde branche belangrijker dan ervaring. De franchisenemer dient steeds een uitgebreid opleidingsprogramma te volgen vooraleer hij zijn verkooppunt kan opstarten.
Rendabiliteit is de ruggengraat van een win/win-model. Er moet dus genoeg winst beschikbaar zijn voor de franchisenemer, zodat hij zijn franchisekosten aan de franchisegever kan afdragen.
De kwaliteit van de opleiding is meestal eveneens recht evenredig met het succes van de franchisenemers. Ook de blijvende ondersteuning van de franchisegever vormt een cruciale succesfactor.
Als tip willen we meegeven dat bestaande franchisenemers de beste referentie check zijn om te polsen indien zij al dan niet tevreden zijn van het franchiseconcept en de franchisegever. Neem dus gerust spontaan contact met enkele van hen op.
Het overgrote deel wel. Het is voor de franchisenemer belangrijk om een bepaald geografisch gebied van exclusiviteit te bekomen, zodat hij in dit gebied het franchise concept tot zijn volle potentieel kan ontwikkelen. Meestal is de exclusiviteit verbonden aan een resultaatverbintenis onder de vorm van een minimumomzet of inkoopbedrag.
De meeste binnenlandse formules kennen hun markt beter waar buitenlandse formules hun concept nog wat dienen te finetunen naar onze gewoontes. Er zijn eveneens heel wat buitenlandse formules die reeds vele jaren succesvol hun concept in de Belgische markt uitbaten en volledig zijn aangepast.
We evolueren meer en meer naar harde franchiseformules, net omdat de franchisegever exact weet wat de consument verwacht, met de ervaring die hij over de jaren heen heeft opgebouwd. Door de uitgebreide ondersteuning van de franchisegever kan de franchisenemer zich focussen op zijn kernactiviteiten, namelijk het uitbaten van het concept en het lokale gezicht zijn naar de klanten.
Concepten rond voeding blijft de populairste sector, gevolgd door retail. We merken in de laatste jaren dat diensten populairder worden.
Dat hangt van de franchisegever af, maar wij raden steeds heel erg aan om dit te doen. Dit geeft de kans aan de franchisenemer om even mee te draaien en te ondervinden wat het inhoudt om dit bepaalde concept dagelijks als franchisenemer uit te baten. Ook is het een opportuniteit voor de franchisegever om de kandidaat franchisenemer in de praktijk nog beter te leren kennen.
Franchising is steeds een commerciële samenwerking op lange termijn. Het is dus uiterst belangrijk dat beide partijen de juiste match met elkaar hebben. Indien de franchisenemer de samenwerking toch wenst stop te zetten, moet hij dit individueel met de franchisegever bespreken en kan er al dan niet samen met de franchisegever naar een overnemer worden gezocht.
Momenteel zijn er een 300-tal franchiseformules actief in België. Dit in tal van sectoren gaande van voeding en horeca, mode, diensten, zorg, wonen & bouw, etc.
Er zijn geen exacte statistieken over het aantal franchisenemers.
Bent u geïnteresseerd om franchisenemer te worden en aan te sluiten bij een beproefd concept?
Vraag dan zeker het document met de precontractuele informatie. Elke franchisegever is verplicht u dat minstens een maand voor u een eventuele samenwerkingsovereenkomst ondertekent te bezorgen. Het bevat de belangrijkste gegevens: wie is de franchisegever, hoeveel moet u investeren, hoelang loopt de overeenkomst, welke verplichtingen moet u nakomen,… Ze moeten u in staat stellen een gegronde mening te vormen.
Meer info vindt u op: https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/contracten/franchise
Franchise.be biedt u daarnaast een gratis interviewservice voor kandidaat-franchisenemers:
Download de franchise startersgids.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.