Is beleggen wel iets voor u?
Beleggen is niets voor mij, zeggen heel wat mensen. Ze verwijzen dan bijvoorbeeld naar de risico’s. Maar is dat terecht of niet? En hoe start u toch met...
Marc Danneels: “Wij willen onze klanten helpen om een gediversifieerde portefeuille op te bouwen, die aangepast is aan hun profiel en die rekening houdt met hun levensfase en hun financiële behoeften, maar ook met de marktomstandigheden. Want al deze elementen kunnen wijzigen in de loop van de tijd. Denk maar aan iemand die mogelijk een belangrijke aankoop wil doen of iemand die een extra inkomen bovenop zijn pensioen wil hebben.”
“In functie daarvan kijken we hoe de portefeuille best wordt opgebouwd, en welke financiële producten het meest geschikt zijn om daaraan tegemoet te komen. We geloven sterk in een selectie van actief beheerde beleggingsfondsen, die we betrekken bij 11 fondsenhuizen. Elke maand maken we daartoe een lijst van de meest belovende fondsen van dat ogenblik, die we beoordelen op basis van –ondermeer- prestaties en risico’s.”
“Daarnaast bieden we onder meer ook tak21-spaarverzekeringen en tak23-beleggingsverzekeringen aan. Dat kan bijvoorbeeld nuttig zijn in het kader van een successieplannen.”
Voor mensen die geen tijd willen stoppen in hun beleggingen hebben we ook een aantal dakfondsen, die een afspiegeling zijn van het advies dat we geven voor bepaalde profielen van klanten.”
Ten slotte kunnen de klanten bij ons ook beursorders plaatsen, maar advies over individuele aandelen of obligaties geven we niet.
Marc Danneels: “We willen het verschil maken in de begeleiding van onze klanten. De financiële markten zijn complex. We willen hen daarom zo goed mogelijk informeren over de gevolgen van bepaalde zaken, zoals inflatie of verkiezingen, op hun portefeuille. Onze klantenadviseurs worden daartoe voortdurend op de hoogte gehouden over de evoluties in de financiële markten en over de beleggingsfondsen die we aanbevelen.”
“Daarnaast zijn we de pionier van de zogenaamde open architectuur, wat wil zeggen dat we fondsen van diverse beheerders aanbieden. In de selectie daarvan hebben we al heel wat expertise opgebouwd.”
Marc Danneels: “De fondsenhuizen waarmee we samenwerken, zijn onderworpen aan een grondige analyse. Eens ze gekozen zijn, wordt ons belangrijkste criterium dan weer kwaliteit in functie van het doel dat we willen bereiken. We zeggen ook waaróm we iets voorstellen aan de klant.”
“We willen met onze klanten ook een relatie over lange termijn opbouwen. Daarvoor is wederzijds vertrouwen nodig. Ons enig belang op korte én lange termijn is dan ook het belang van de klant.”
Welke dienstverlening mag ik verwachten? U kan toch niet al uw klanten tegelijkertijd opvolgen?
Marc Danneels: “We nodigen onze klanten geregeld uit voor een adviesgesprek om te kijken of hun beleggingsportefeuille nog steeds in overeenstemming is met de marktcontext, maar ook om na te gaan als de oorspronkelijke beleggingsobjectieven en verwachtingen niet zijn gewijzigd. Die verwachtingen kunnen gewijzigd zijn, bijvoorbeeld omdat ze een vastgoedaankoop hebben gepland of van plan zijn om hun professionele activiteit te verkopen. Op dat moment gaan we passend advies geven over eventuele aanpassingen in de portefeuille, maar de uiteindelijke beslissing blijft altijd bij de klant!”
Marc Danneels: “We vragen aan de klant geen kosten op de waarde van de beleggingen die hij of zij in portefeuille bij Beobank heeft. Wel rekenen we maximaal 2,5% toetredingskosten aan bij de instap in een fonds. En we krijgen van de fondsbeheerder een deeltje van de aangerekende beheerskosten. Hierover wordt transparant gecommuniceerd.
Als we onze klanten een fonds voorstellen, bespreken we met hen ook altijd duidelijk de kosten. Dit wordt ook mee opgenomen in het advies dat we geven.”
Marc Danneels: “Hierop kan ik geen standaard antwoord geven, want elke mens is uiteraard anders. Bovendien kan je nog in een andere levensfase zitten, wat specifieke verwachtingen met zich brengt. We proberen ons dus altijd in te leven in de situatie van de klant en baseren ook daarop ons advies. Want een persoonlijke aanpak primeert!”
Heeft u meer vragen over het starten met beleggen of over het aanbod van Beobank, contacteer dan een Beobank-kantoor in uw buurt.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.