Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Elke overdracht is anders en verdient persoonlijke begeleiding

U bent goed omringd
Interview Matthias Munny

Gesprek met Matthias Munny, relatiebeheerder bij Beobank PRO, die u misschien ooit als coach zal begeleiden bij een bedrijfsoverdracht, ongeacht of u overdrager of overnemer bent.

Dicht bij de klanten staan, zit in het DNA van Beobank. En dat geldt ook voor bedrijfsoverdrachten ...

Matthias Munny: "Onze missie is duidelijk: dicht bij onze klanten staan. Daar werken we elke dag aan. En daardoor kennen we ze ook zo goed en kunnen we inspelen op hun behoeften. Dat geldt ook voor een bedrijfsoverdracht. Nadert onze klant bijvoorbeeld de pensioenleeftijd? Dan bespreken we samen zijn plannen, geven we advies en helpen we de overdracht uit te stippelen. We leggen hem uit wat mogelijk is of niet, wat redelijk is of niet en wat te overwegen is of niet. Het is belangrijk dat we objectief zijn en de klant niet doen geloven dat alles haalbaar is. Ook dat is onze rol. En zo gaan we ook bij een mogelijke overnemer te werk. Laat hij ons weten dat hij plannen heeft om zijn zaak verder uit te bouwen of zin heeft om uit te breiden? Dan kunnen wij ons proactief opstellen en hem begeleiden, maar steeds met de nodige transparantie en objectiviteit ten opzichte van zijn situatie."

En wat als een toekomstige overdrager of overnemer komt aankloppen en geen klant is bij Beobank?

M. M. : "Dan is hij van harte welkom, natuurlijk! Hij krijgt van ons dezelfde aandacht. Wij leren hem kennen en trachten te begrijpen wat hij verwacht om hem zo de gepaste oplossingen aan te reiken."

Gaat het dan uitsluitend om financiële oplossingen?

M. M. : "Wij zijn een bank, dus ja, er is een financieel aspect. Maar dat is lang niet alles! De informatie die wij geven, bestaat voor een stuk ook uit juridische en fiscale aspecten. Daarvoor werken we samen met adviesbureau EY zodat we onze klanten begeleiding van topkwaliteit kunnen bieden. We hechten tot slot ook veel belang aan het menselijke aspect. Een bedrijfsoverdracht is een emotioneel proces waar je mee moet leren omgaan. We deden daarom een beroep op een human coach. Op die manier kunnen we in elke fase van het proces persoonlijke hulp en advies bieden. De overdragers en overnemers zo goed mogelijk begeleiden, is dan ook onze topprioriteit."

Vous insistez sur l’aspect humain et personnalisé de l’accompagnement offert par Beobank…

M.M. : "Klopt. De reden daarvoor is eenvoudigweg dat er geen regels zijn voor een overdracht. Elke overdracht is anders omdat de overdrager en de overnemer ook telkens anders zijn. Je kunt je bedrijf overdragen aan een vreemde, aan je kinderen of aan iemand die je kent. In elk van die gevallen moet je de zaken vanuit verschillende hoeken bekijken. Daarom is individuele en persoonlijke begeleiding zo belangrijk."

En toch organiseert u ook infosessies waarbij iedereen welkom is?

M.M. : "Een tot twee keer per maand organiseren we ontmoetingen in ons PRO Center. We nodigen notarissen, advocaten, fiscalisten, vermogensbeheerders enz. uit en telkens bespreken we verschillende vragen die te maken hebben met het overdrachtsproces, maar ook andere aspecten van het bedrijfsleven. De adviseurs van Beobank PRO weten voor welke klanten het besproken thema interessant kan zijn en nodigen hen dan ook uit. Zo goed kennen ze hun klanten dus!"

 

Samengevat

  • Dicht bij de overdrager of de overnemer staan
  • Oplossingen op maat
  • Begeleiding van topkwaliteit
  • Financiële oplossingen en nog zoveel meer

Hoe kunnen we u helpen?