Bij de overdracht van een onderneming is communicatie cruciaal
Ontdek de sleutels voor een optimale communicatie met alle gesprekspartners in een bedrijfsoverdracht.
Murielle Machiels: "Dit is een moment van rouw, zowel voor de overdragende partij als voor de overnemer. En het is belangrijk dat je meerdere maanden de tijd neemt om je daarop voor te bereiden. Het is een rouwproces dat meerdere, niet-lineaire fases omvat: ontkenning, verdriet, woede en aanvaarding. Uiteraard is het overdragen of overnemen van een onderneming niet alleen reden voor rouw. Het is immers ook de belofte van een nieuw begin. Gemengde gevoelens zijn dus normaal. Twijfel zal een grote rol spelen. Interpreteer die twijfel niet verkeerd: het betekent niet dat je het proces moet terugdraaien. Twijfels hebben is – nogmaals – heel normaal. Het zou abnormaal zijn als je geen twijfels had."
M. M.: "Wie zijn bedrijf overdoet, zal ook verdriet ervaren. Dat is een heel belangrijke emotie. Maar vooral de mannen onder ons zijn er niet aan gewend om met verdriet om te gaan. Het is belangrijk dat je de tijd neemt om daarnaar te luisteren, want dit verdriet heeft je iets te vertellen over wat voor jou echt van belang is in het leven. Luister ook naar wat je lichaam je vertelt. Je verdriet laat zien wat je bedrijf voor je betekende. Negeer je je verdriet, dan bouwt het zich op tot het onbeheersbaar wordt. Ook hier is overigens weer sprake van gemengde gevoelens. Je voelt je verdrietig, maar je bent ook blij, want je maakt een nieuwe start. Je kunt in korte tijd van de ene emotie in de andere vallen."
M. M.: "Absoluut. Je moet ook naar je werknemers luisteren en met hen communiceren. Het eerste wat de overnemer moet doen, is luisteren naar wat iedereen te zeggen heeft. Zonder advies te geven, gewoon een luisterend oor bieden. De werknemers hebben immers ervaring binnen het bedrijf – en bovendien zullen ze met de overnemer misschien dingen delen die ze tegen de vorige baas niet durfden te zeggen. Vanuit dezelfde invalshoek is het ook belangrijk dat je de tijd neemt om de grote klanten en leveranciers aan te horen. Ook voor hen begint er met de overname immers iets nieuws. Je moet de dingen vooral niet overhaasten. Een overnemer die op dag D zegt dat hij alles gaat veranderen, loopt vaak binnen de kortste keren zijn ondergang tegemoet. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets mag veranderen en je eigen stempel niet op het bedrijf mag zetten. Maar als je iets nieuws invoert, laat dat dan zijn omdat er sprake is van een nieuwe situatie, niet omdat het personeel de dingen tot nu toe verkeerd zou hebben aangepakt. Leg steeds uit wat je gaat doen, en houd in gedachten dat veranderingen ook met tekst en uitleg als bedreigend kunnen worden ervaren. Dat zijn bezorgdheden waar je goed mee om moet gaan. Zeker met de huidige ontwikkelingen, vooral op digitaal vlak, kan het zo zijn dat bepaalde profielen niet meer bij de onderneming passen. Veranderingen zijn dan nodig, maar je kunt dat doen op een manier die iedereen in zijn waarde laat."
Murielle Machiels is de voormalig CEO van Uitgeverij Plantyn. Vandaag adviseert ze organisaties over de aanpassing aan de snelle veranderingen op de markt als gevolg van de digitalisering. Uitgaande van haar ervaring en de benadering die ze via haar onderneming QiLi ontwikkelt, gaat ze namens Beobank in op de menselijke aspecten waar rekening mee moet worden gehouden tijdens de diverse belangrijke fasen van de overdracht en de overname van een onderneming.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.