Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

7 redenen om van levenslang leren een prioriteit te maken

Maak dan van 'levenslang leren' jouw prioriteit!

Je bijscholen is een investering op lange termijn. En het is ook gewoon noodzakelijk in een wereld die de hele tijd verandert … Op welk domein je ook actief bent, efficiënter leren werken kan altijd!

Misschien ken je het boek “ Rich Habits: The Daily Success Habits Of Wealthy Individuals” van Thomas Corley? Eigenlijk is het gewoon het zoveelste boek met “tips om snel rijk te worden”, maar er zit wel een interessant idee in: 88% van de gefortuneerden zegt dat ze boeken lezen om hun positie te verbeteren! Het is dan ook geen toeval dat iemand als Bill Gates beweert dat hij al heel lang elk jaar een vijftigtal boeken leest. Voor de oprichter van Microsoft zijn boeken zelfs zijn belangrijkste studiemateriaal. Weet je wat Elon Musk antwoordt als je hem vraagt waar hij een raket leerde bouwen? “Ik lees boeken”!

Leren doe je van 0 tot 99 jaar!

De boodschap achter al deze voorbeelden (er staan nog tientallen andere in het boek) is deze: ook als je een topondernemer bent, moet je nog bijleren. Toch aarzelen veel KMO’s en ondernemers om in hun leven en in hun bedrijf voldoende ruimte te scheppen voor bijscholing. Uit tijd- of geldgebrek of gewoon omdat ze niet doorhebben hoe belangrijk levenslang leren is. Nog niet overtuigd? Wij geven je nog enkele goede redenen om je eigen werk en dat van je medewerkers in vraag te stellen en steeds verder te verbeteren.

  1. Beklim sneller de ladder naar het succes

In de ondernemerswereld hoor je vaak dat ook mislukkingen belangrijk zijn om het achteraf beter aan te pakken. Dat klopt! Maar wie op zijn gezicht gaat, kan zich ook lelijk pijn doen. Je verliest tijd, je geld gaat in rook op en je motivatie duikt naar beneden! Je bijscholen betekent valkuilen leren vermijden en je doelstellingen sneller bereiken.

  1. Door te leren krijg je voorsprong

In onze samenleving evolueert alles bliksemsnel. Je klanten en concurrenten veranderen voortdurend. De concurrentie is bikkelhard. Gelukkig beschikken we nu ook over veel meer kennis. En dat is vooral aan het internet te danken! Het biedt ons een soort universele encyclopedie, die veel gemakkelijker up-to-date blijft dan de dikke naslagwerken van vroeger. Maar ook het aantal boeken over de meest diverse onderwerpen is pijlsnel gegroeid. Wil je bijblijven? Volg dan de evolutie in je sector op de voet. Wil je innoveren? Voer dan een grondig onderzoek naar de manieren om te produceren, te beheren of te verkopen.

  1. Verruim je horizon

Je schrijft je in voor een opleiding over de digitale transformatie bij KMO’s, voor bedrijfsleiders. Een uitstekend idee! Je wil dat de inhoud specifiek is aangepast aan jouw realiteit als ondernemer, je stelt vragen en je deelt je twijfels met anderen. Je ontmoet andere bedrijfsleiders, die met dezelfde vragen en uitdagingen worstelen als jij. Je steekt veel op van die gesprekken, die je verrijken als mens en als vakman. Bovendien leveren al die ontmoetingen met je collega’s en met de experts die les geven interessante nieuwe namen op voor je adresboekje.

  1. Ga in op de verwachtingen van je team

Millennials zijn leergierig en willen zich levenslang blijven ontwikkelen. Werknemers geven tegenwoordig vaak zelf aan dat bijscholing en nieuwe werelden ontdekken doorslaggevend zijn voor hun welzijn op het werk. Wacht dus niet tot jouw mensen deze eis op tafel leggen en stel zelf een vormingsplan op dat beantwoordt aan hun verwachtingen en behoeften. Meteen heb je ook een extra argument om sollicitanten aan te trekken. En hoe vergroot je de kansen op succes van deze aanpak? Door zelf het goede voorbeeld te geven!

  1. Iedereen kan leren

Laat je niet verlammen door onplezierige herinneringen uit je schooltijd. Toen was je “gedwongen” om in de klas te zitten, nu kies je er zelf voor om bij te leren, zodat je betere resultaten boekt. Je houdt zelf duidelijke doelstellingen voor ogen … Die andere ingesteldheid maakt een wereld van verschil. Vooral omdat ook de lesmethodes veranderd zijn, onder andere onder impuls van nieuwe technologieën, innoverende leermethodes en cursussen die veel beter aansluiten bij de realiteit.

  1. Kies de juiste formule

Alles hangt af van je verwachtingen en behoeften. Er zijn twee grote mogelijkheden:

  • Zelfstudie: boeken, kranten, online artikels, video enz. Je moet er wel voldoende zelfdiscipline en regelmaat voor opbrengen. Blokkeer bijvoorbeeld wekelijks enkele uren voor deze activiteit. Het is ook een uitstekende manier om op de hoogte te blijven van de onderwerpen die je interesseren. Maar vermijd de sociale media: je vindt er ook wel content op, maar die blijft gewoonlijk heel oppervlakkig.

 

  • Volg een georganiseerde opleiding. Keuze genoeg: afstandsonderwijs of klassikaal, wekelijks of met verblijf ter plaatse (een volledig weekend, bijvoorbeeld), theorie of praktijklessen, in groep of met individuele begeleiding enz. Wil je als bedrijfsleider je competenties verdiepen (management, rekrutering, communicatie enz.) of een technisch thema in verband met je activiteiten verkennen (een nieuw product of dienst, de evolutie in je sector enz.)? Om juist te kiezen ga je eerst na waar je “zwakke punten” zitten of wat de kerncompetenties voor jouw sector zijn.

 

  1. Last but not least: maak gebruik van de diverse financiële stimuli en tegemoetkomingen voor je opleiding. Zo betaalt het Vlaams Gewest in sommige gevallen tot 40% van het totaalbedrag van de opleiding terug. Ook Brussel geeft leergierige ondernemers een duwtje in de rug en de steun kan oplopen tot 50% van de prijs van de opleiding. In Wallonië kan je met opleidingscheques ook talen leren en andere specifieke cursussen volgen.

 

Durf honderd keer opnieuw te beginnen!

Nicolas Boileau

 

Samengevat

  • Verbeter je kennis om minder vaak te struikelen …
  • Concurrerend blijven? Blijf vooruitgang boeken!
  • Continue opleiding is een argument om talent aan te trekken
  • Kies de “formule” die aansluit bij wat jij wil en verwacht

Hoe kunnen we u helpen?