Hoe optimaal thuiswerken?
Zoals heel veel Belgen werk jij nu ook van thuis uit. Hoe organiseer je efficiënt een thuiskantoor en hoe maak je telewerken aangenaam?...
De gezondheidscrisis zorgde ervoor dat we onze manier van leven en werken moesten aanpassen. Om de pandemie een halt toe te roepen werd een lockdown ingevoerd en werden alle werknemers verzocht om thuis te werken, als dat mogelijk was. Nu we drie maanden verder zijn, kunnen we ons afvragen of dit verplichte experiment geslaagd is. Keren we terug naar de oude situatie of blijven we systematisch telewerken?
Als de lockdown ons één ding heeft geleerd, dan wel dit: “ja, van thuis uit werken is mogelijk” en “neen, telewerk is echt geen ander woord voor vakantie”. Bedrijfsleiders hebben altijd geaarzeld om telewerk toe te staan, omdat ergens in hun achterhoofd het idee leefde dat wie van thuis uit werkt, eigenlijk niet veel doet. De praktijk heeft hen nu ongelijk gegeven: veel werknemers hebben tijdens de lockdown thuis netjes al hun taken afgewerkt, terwijl ze soms ook voor hun (soms jonge) kinderen moesten zorgen of verplicht waren om “schooltje te spelen”. Zij hebben gewoon gedaan wat ze moesten doen, ondanks de stress door de crisis en de lockdown, ondanks de gewijzigde arbeidsomstandigheden.
Telewerk aanmoedigen betekent niet noodzakelijk dat iedereen altijd van thuis uit moet werken. “Live” arbeidsrelaties bevorderen de teamgeest en de samenwerking. Een enquête van Workero laat zien dat bijna 80% van de Belgen niet de hele tijd van thuis uit wil werken, maar wel korter bij huis. Zij vragen dus in de eerste plaats om op afstand te kunnen werken, bijvoorbeeld in satellietkantoren of coworking spaces. De tegenhanger van telewerken is mobiliteit. Werknemers willen niet noodzakelijk hun werk in hun eigen woning doen, zij willen vooral minder tijd in de auto of het openbaar vervoer doorbrengen.
Niet alle medewerkers van een bedrijf vragen om één of tot zelfs vijf dagen per week van thuis uit te werken. Voor de werkgever komt dit erop neer dat hij telewerk best aanmoedigt, maar niet voor iedereen en dat hij zeker niemand mag verplichten. Een mogelijke oplossing bestaat erin om telewerk zoveel mogelijk te vergemakkelijken (met premies, materiaal, toestellen, …) voor wie hiervoor belangstelling heeft. Satellietkantoren openen is een andere mogelijkheid. Ook werknemers hebben de taak om een optimale werkomgeving te creëren wanneer ze regelmatig telewerken.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.