Starter, begin je goed voorbereid aan je ondernemingsavontuur?
Zou jij een huis durven bouwen zonder plan? Jij bent de architect en bouwer van je toekomstige bedrijf en een ondernemingsplan geeft je houvast en richting!
Een plan om snel te overtuigen!
Met je roadmap moet je in de eerste plaats de aandacht van je lezers trekken. Vervolgens mag je ze onderweg niet kwijtraken. Enkele trefzekere regels zijn voldoende als samenvatting en om je publiek te boeien … zodat het blijft lezen! Denk eraan: de eerste indruk blijft hangen, een tweede kans krijg je zelden. Wik en weeg elk woord om je idee snel duidelijk te maken: je missie, je klanten, je visie, je waarden. Wat ga je doen en voor wie? Je moet onmiddellijk scoren! Je moet laten zien dat je je project door en door kent en dat het haalbaar is. Je enthousiasme en overtuiging moeten aanstekelijk werken … en eventuele partners over de streep trekken om je te steunen. Het blijft een hachelijke onderneming, die concentratie en aandacht voor details vraagt. Daarom laat je dit deel van je businessplan misschien beter voor het laatste. Het geeft je ook de kans om je talenten naar voren te schuiven, je deskundigheid en ervaring. Kortom, alle elementen die je project geloofwaardigheid moeten geven.
Als een idee niet genoeg is, overtuigt een plan!
Een businessplan is je strategisch en financieel kompas … Dat vraagt niet om een stortvloed aan details, wel om grote precisie. Niet de dikte van je dossier telt, wel de kwaliteit ervan! Er moet dus heel wat denkwerk aan voorafgaan. Bekijk een businessplan als een unieke kans om je gedachten te ordenen en te structureren en je blik te verruimen. Je plan beschrijft niet alleen uitvoerig je bedrijf (met alle juridische, administratieve of reglementaire informatie), maar legt ook concreet je kennis van de markt uit (met onder andere je concurrenten), je producten of diensten (met technische aspecten of informatie over de productie), je belangrijkste doelgroepen, de manier om je product naar de markt te brengen, de voorwaarden voor succes, de voordelen (of beperkingen) van de plaats waar je gevestigd bent enz. Dit deel is doorslaggevend: wees compleet, helder en relevant.
Last but not least: je financieel plan of je financiële middelen om je businessplan te verwezenlijken … Maar over beschikbare middelen of mogelijke investeerders praten is niet voldoende, je moet ook de link met je businessmodel leggen. Concreet: hoe ga je je activiteit geld laten opbrengen om je bedrijf verder te laten groeien?
Een plan om te communiceren, maar er is nog meer …
Naarmate de concurrentie in onze wereld heviger wordt, moet je meer de nadruk leggen op je positionering op de markt, op wat jou strategisch onderscheidt van je concurrenten en op je middelen om je bekendheid te vergroten. Kortom: je commerciële strategie is essentieel! Sommige starters hebben een goed product, maar laten het afweten als ze concurrenten in de ogen moeten kijken. Je “wapens” moeten dus krachtig genoeg zijn … Denk ook na over je prijsbeleid, dat in veel sectoren het verschil maakt. Beschrijf ook je marketingaanpak: hoe wil jij je klanten bereiken? Vergeet niet dat digitale middelen je vaak helpen om je doelgroep te bereiken tegen lagere kosten. Wees je ten slotte duidelijk bewust van je sterke punten (je voordelen ten opzichte van je concurrenten), maar toon ook dat je inzicht hebt in eventuele risico’s, bedreigingen of zwakke plekken!
Een plan om vooruit te kijken … want je gelooft erin!
In tegenstelling tot wat je vaak hoort, is een businessplan niet alleen nuttig voor starters. Het werkt immers ook als een glazen bol voor de middellange en lange termijn … En al blijft het beeld soms wat vaag, het is belangrijk voor jou en je partners! Als jonge ondernemer heb je er alle belang bij om ver genoeg in de toekomst te kijken. Niet om je aan onredelijke voorspellingen te wagen, wel om een ambitieus traject uit te tekenen. Soms zal je van je plan moeten afwijken, soms helpt het je om onverwachte situaties te overwinnen. Wees dus concreet, maar leg tegelijk genoeg verbeelding aan de dag. Hoe zit het met je groei na het tweede en derde jaar? Heb je een overzicht over alle parameters? Hoe zullen je kosten evolueren? Zal je moeten investeren? Is er een uitbreiding van je producten- of dienstenaanbod gepland? Probeer volledig te zijn, vroeg of laat komt het van pas. En vergeet niet dat je plan moet evolueren: werk het regelmatig bij, dan ondersteunt het je op de weg naar succes!
Nog een laatste tip: blijf niet moederziel alleen in je hoekje zitten! Om je idee te laten evolueren moet je de confrontatie aangaan. Over je project praten maakt het alleen maar sterker.
Zelfvertrouwen is een van de voorwaarden voor succes. En een van de voorwaarden voor zelfvertrouwen is de voorbereiding.
Arthur Ashe
Samengevat
- Een businessplan is cruciaal om je toekomstige partners te overtuigen …
- Een instrument dat de kern van je project moet blootleggen en het hele raderwerk uitleggen!
- Financiële gegevens, commerciële strategie, marketingplan: alles moet erin zitten!
- Deze roadmap laat ook zien welke weg je bedrijf op middellange termijn zal volgen …
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.