Minimale kennis bedrijfsbeheer, een must voor starters!
Starters moeten onder andere bewijzen dat ze iets van bedrijfsbeheer kennen. Hoe geraak je zonder kleerscheuren door die test?
Als je de kans krijgt om je project te pitchen bij klanten of potentiële investeerders, dan telt maar één zaak: overtuigen! Onze tips helpen je op weg om indruk te maken …
Toegegeven, het woord nemen voor een publiek is nooit eenvoudig. Voor niemand! Sommige mensen hebben meer de gave van het woord dan anderen. Maar iedereen kan scoren, met de nodige inzet en oefening. Je moet er vooral in geloven. Niet ontmoedigd geraken. En vroeg of laat lukt het!
1. Bereid je goed voor
Hoe vanzelfsprekend dit ook klinkt, je goed voorbereiden blijft essentieel. Je moet je project op je duimpje kennen en vooral perfect weten welke boodschap je wil overbrengen. Bepaal je key message. Breng een heldere en trefzekere structuur in je betoog aan. Breng je publiek niet in de war met abstracte begrippen. En let op: praten over iets dat je nauw aan het hart ligt, is niet altijd eenvoudig!
2. Concentreer je op het essentiële
Blijf hameren op de kern van je uitleg (je “boodschap”) en … hou het kort (5 minuten is al heel lang)! Stel de juiste vragen. Wees handig en beschrijf duidelijk de problematiek of de behoefte. Gebruik feiten, illustreer je uiteenzetting, geef statistieken, anecdotes, enz. Kortom, wees zo concreet mogelijk om de aandacht vast te houden! Een voorbeeld? Stel dat je een oplossing hebt ontwikkeld om automatisch een gazon te maaien. Dan zou je de inleiding kunnen starten met: “wist u dat een mens gemiddeld 6 maanden van zijn leven aan het maaien van zijn gazon besteedt?”.
3. Verzorg ook de vorm
Denk aan je publiek: mensen die de hele dag zitten te luisteren naar slechte presentaties. Hou die van jou dus eenvoudig, maar doeltreffend. Wees bijgevolg creatief, origineel en enthousiast. Toon passie, maar blijf altijd geloofwaardig. Stel je in hun plaats: hoe zou jij graag overtuigd willen/kunnen worden?
4. Vergeet al wat je niet zelf in de hand hebt
Waar je zelf geen vat op hebt, is … je publiek! Heeft je klant last om zijn lunch te verteren? Is je investeerder slecht gezind door de files? Trek het je niet aan! Wat telt, is jouw plan. Besteed niet te veel aandacht aan eventuele (misleidende) signalen uit je publiek … Blijf geconcentreerd en vermijd een emotionele rollercoaster: van een overdosis zelfvertrouwen tot het koude angstzweet, op enkele seconden tijd!
5. Wees flexibel en reageer correct
Je moet niet alleen allerlei soorten vragen kunnen beantwoorden, maar ook reageren op onvoorziene voorvallen. Is het te warm in de zaal? Functioneert de projector niet of kraakt de microfoon? Laat je niet van de wijs brengen. Integendeel, profiteer ervan om een grappige opmerking te maken die de spanning breekt. Maar let op: je brengt geen stand-up nummertje, dus overdrijf niet! Je komt niet goed over als je te veel zelfvertrouwen uitstraalt.
6. Blijf jezelf
Dit is een van de geheimen van een goede presentatie. Wie een rolletje speelt, valt vroeg of laat door de mand. Identificeer je niet te sterk met je presentatie: jij bent je bedrijf niet en nog veel minder je pitch! Stress? Iedereen heeft er! Als je dat aanvaardt, ben je al op de goede weg. Adem rustig en bedenk: het ergste wat je kan overkomen, is dat je niet overtuigt. Maar een volgende keer misschien wel en trouwens, de weg naar succes is vaak geplaveid met mislukkingen …
Bereid je goed voor
Concentreer je op het essentiële
Verzorg ook de vorm
Laat alles los wat je niet zelf in de hand hebt
Wees flexibel
Blijf jezelf
En ben je er klaar voor ? Grijp je kans om je start-up te pitchen aan een jury van potentiële investeerders tijdens de Trends Pitchers Day op Ondernemen in Vlaanderen op 9 november!
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.