Van thuis uit samenwerken tijdens de lockdown
COVID-19 verplicht al je teams om te telewerken. Lees hier hoe je hen toch vlot laat samenwerken.
Veel bedrijven zijn al een hele tijd vertrouwd met telewerken. Toch is er een groot verschil tussen één of twee dagen per week en de huidige lockdown die werknemers wekenlang verplicht om thuis te blijven. Als je al die tijd geen rechtstreeks contact hebt met je collega’s en managers, dan ligt sociale isolatie op de loer. Hoe vermijd je dat en blijf je optimaal werken?
Wie in normale tijden vaak last heeft van vergaderitis, maakt nu een moeilijke periode door. Gedaan met om de haverklap bijeen te zitten of bij collega’s langs te lopen voor een korte “briefing”. Maar daarom is het nog geen goed idee om in deze lockdown de helft van je werkdag door te brengen op Skype, Teams, Jabber of Slack. Mobiliseer niet je hele team achter hun laptops als maar twee of drie medewerkers echt bij een project betrokken zijn. En wat als iedereen massaal zijn toevlucht neemt tot Messenger en WhatsApp voor privéberichtjes? Niet doen, kies liever één professioneel kanaal voor werkoverleg en laat de andere media voor privécommunicatie.
Hoe gaat het met je medewerkers? Valt de lockdown hen zwaar? Zijn ook hun kinderen thuis? Toegegeven, het is een hele klus om in deze periode de professionele communicatie van je bedrijf in goede banen te leiden, maar creëer toch ook wat ruimte voor de “koetjes en kalfjes”. Even bijkletsen aan de koffieautomaat kan nu even niet, maar het is wel belangrijk. Dus waarom zou je geen digitale koffiepauzes inlassen? Collega’s krijgen de kans om informeel contact te houden, iets ongedwongen te bespreken of grapjes te maken. Zo hou je de sfeer erin. Maar opgelet, het mag geen verplichting worden. Want dan zit je gewoon met een extra videoconferentie opgescheept …
En het werk zelf? De relaties tussen collega’s, met managers en ondergeschikten lopen gesmeerd als mensen zelfstandig mogen werken en voelen dat ze vertrouwen genieten. Probeer zeker nu niet alles altijd onder controle te houden. Een medewerker die een uur lang niet reageert op een e-mail is niet noodzakelijk een “profiteur”. Managers moeten integendeel geruststellen en begrip opbrengen voor deze uitzonderlijke situatie (zoals kinderen bijhouden tijdens de werkdag). Meer dan ooit wordt nu duidelijk wie leiderschapskwaliteiten heeft.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.