Hoe medewerkers motiveren?
Jij bent de kapitein aan boord van je KMO! En je teams leveren flinke inspanningen om het schip elke keer opnieuw veilig de haven binnen te...
Mensen aanwerven is een klus die veel KMO’s zwaar op de maag ligt. En geef toe, eenvoudig is het niet. Ze moeten opboksen tegen de concurrentie van grote organisaties (met een aantrekkelijk loonpakket en meer werkzekerheid), vinden het moeilijk om de ideale kandidaat te overtuigen en te behouden en zien op tegen de administratieve rompslomp om (vaak onmisbare) aanwervingssteun binnen te halen.
Maar ondernemers laten zelden de armen zakken … Want de wereld verandert! Talent opsporen en communiceren met kandidaten gaat nu heel anders dan vroeger. Ook de selectie- en aanwervingsmethodes zijn sterk veranderd. “Let’s go digital” is de nieuwe mantra! Nieuwe technologieën verzetten de bakens en maken het voor de ondernemer gemakkelijker om rekening te houden met de gewoontes en verwachtingen van de nieuwe generaties. Sommige digitale instrumenten (artificiële intelligentie, virtuele realiteit, digitale portals die in het HR-departement zijn geïntegreerd enz.) zijn weliswaar voorbehouden voor grote organisaties, maar ook KMO’s moeten durven innoveren.
Ken je de kracht van mond-tot-mond reclame? In het digitale tijdperk is de impact ervan nog veel groter, vooral dankzij de sociale media! Enkele muisklikken of een paar keer swipen en de hele wereld defileert over je scherm! Maar hoe vind je je weg in die eindeloze stroom informatie? Met een grondige kennis van het profiel van je doelgroep als kompas. De sociale media zijn ook veel meer dan een modeverschijnsel. Ze helpen je om ook alle passieve kandidaten te bereiken, dat wil zeggen iedereen die niet actief op zoek is naar (ander) werk, maar wel perfect geschikt zou zijn voor jouw vacature(s)! Denk daaraan als je aan de inhoud van je bericht werkt.
LinkedIn is natuurlijk het professionele netwerk bij uitstek, met krachtige tools om doelgroepen af te bakenen. Maar waarom je beperken tot dit platform? Het is tegenwoordig echt niet meer zo vreemd om Instagram, Twitter of Facebook in te schakelen als je iemand zoekt. Ook deze media beschikken over efficiënte en voordelige functies (gerichte advertenties, inschakelen van influencers enz.). Je staat als bedrijf plots ook veel dichter bij de kandidaten. Als ze voelen dat je op hun golflengte zit, zullen ze sneller contact opnemen. Aanwerven is ook “verleiden”, daarom moet je hele “web presence” er vooral op gericht zijn om belangstelling te wekken. En hoe zit het met de traditionele kanalen (rekruteringssites) of outsourcing naar headhunters en andere gespecialiseerde bureaus? Dat blijft natuurlijk altijd mogelijk, maar weeg de kosten en baten van dergelijke oplossingen goed tegen elkaar af. Het is echt geen toeval als zelfs Goldman Sachs nu ook begint aan te werven via de muziekstreamingdienst Spotify en als McDonald hetzelfde doet via Snapchat.
Een personeelsadvertentie mag nog zo aantrekkelijk zijn, als een kandidaat moet reageren door een formulier van 10 pagina’s in te vullen of een traditionele sollicitatiebrief op te sturen, dan vindt iedereen dit een kwelling. In de eerste plaats de kandidaat, maar jij beslist ook! Hou het dus simpel en efficiënt. Als de kandidaat een uitgebreid LinkedIn-profiel heeft, is een cv toch overbodig? Vraag kandidaten niet naar hun motivatie, maar stel ze enkele gerichte vragen die je veel meer over hen leren. Zoek je een verkoper/verkoopster voor je boetiek? Leg kandidaten op de rooster over de nieuwste zomermode. Op zoek naar een kapster/kapper? Vraag om hun portfolio met persoonlijke creaties te bekijken. Dit laatste geldt voor elk creatief profiel. Je merkt dan snel of je te maken hebt met de perfecte kandidaat. Maar pas in elk geval je advertentie aan jouw realiteit aan!
Als we de Zuid-Koreaanse start-up Midas IT moeten geloven hoef je over enkele jaren helemaal niets meer te doen. “Slimme robots” nemen dan interviews af en selecteren kandidaten. Ondertussen hou je toch maar beter voor ogen dat een aanwervingsproces een goede voorbereiding vraagt!
Ik hou van werken, zolang het werk is waarvan ik hou.
Johan Cruijff
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.