Zijn de roamingkosten écht weg?
Helemaal verknocht aan je telefoon? Alles wat je moet weten over roamingkosten in het buitenland.
Het eerste wat je moet doen, is uiteraard de hulpdiensten verwittigen. Verder moet je altijd naar de alarmcentrale van je reisverzekeraar bellen. Die reisverzekering kan je apart afgesloten hebben, maar kan ook deel uitmaken van je hospitalisatieverzekering of inbegrepen zijn bij je kredietkaart (als je je reis met je kaart betaalde). Het is dus mogelijk dat je naar een ziekenfonds moet bellen, naar een verzekeringskantoor of naar een bankkantoor. Geen idee waar jij recht op hebt? Bel dan meteen naar de plek waar je je ziekteverzekering afsloot.
Belangrijk om in je oren te knopen, is dat je best nog geen tickets naar huis boekt en geen enkele rekening betaalt zonder eerst met je verzekeraar te spreken. Zij kunnen zaken vaak beter, sneller en goedkoper voor mekaar krijgen. Kom je bij een arts terecht wiens deskundigheid je niet volledig vertrouwt of heb je last met een taalbarrière in het ziekenhuis, aarzel ook in deze gevallen niet om je verzekeraar te contacteren. Is er iemand echt ernstig gewond, dan kan hij ook helpen met de repatriëring naar huis of een familielid zo snel mogelijk ter plaatse brengen.
Aandachtspunt: Geef alle informatie van je verzekeraar door aan je medereizigers en een familielid thuis. Houd alle informatie zoals je polisnummer en telefoonnummer goed bij, zodat je er altijd toegang tot hebt.
Ben je ziek en moet je een dokter of ziekenhuis bezoeken, dan is het ook hier de beste beslissing om eerst naar de alarmcentrale van je verzekeraar te bellen. Dit moet immers vaak binnen een tijdspanne van 48 uur gebeuren. Zij assisteren je met alle nodige stappen zoals betalingen, voorschotten, repatriëring of het overkomen van een familielid naar het buitenland. Bewaar alle bewijzen zoals doktersbriefjes, ziekenhuisfacturen en betaalde medicatie zodat je die achteraf aan je verzekeraar kan voorleggen. Betaal nooit een factuur voordat je met de alarmcentrale belde.
Als je reis ernstig verstoord wordt, verlaat je het land best zo snel mogelijk. Worst case scenario worden alle toeristen geëvacueerd. Was er op voorhand al een negatief reisadvies, maar negeerde je dat? Dan ben je vaak niet meer verzekerd omdat je er toch voor kiest het risico aan te gaan. Boekte je de reis via een organisatie die aangesloten is bij het calamiteitenfonds en daarvoor een bijdrage betaalde - zie factuur – dan kan je hier beroep op doen voor het terugbetalen van de kosten, een annulering of terugkeer. Reis je zelfstandig, dan doe je beroep op je reisverzekering en bel je de alarmcentrale bij problemen.
Tip: Registreer je reis op travellersonline.diplomatie.be zodat de FOD Buitenlandse Zaken je indien nodig makkelijker informeert en ondersteunt bij crisissen, aanslagen of ongelukken. Op deze website kan je ook terecht voor het meest actuele reisadvies voor het land waar je naartoe trekt.
Dit is een van de scenario’s waar vaak minder van uitgegaan wordt. Maar stel, je moeder of vader kreeg een ernstig ongeval en je moet zo snel mogelijk naar huis. Dan hangt het van je reisverzekering af of je jouw vliegtuigtickets hiervoor terugbetaald krijgt. In de meeste gevallen worden de tickets vergoed als je familie in de eerste graad of tweede graad ernstig ziek of overleden is. Dit zijn je ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen, broers, zussen, schoonbroers, schoonzussen en huisgenoten (als deze laatsten op hetzelfde adres als het jouwe staan gedomicilieerd). Sommige verzekeraars vergoeden meer dan alleen de reis naar huis, maar ook een nieuw ticket om later samen met je reispartner terug te keren.
Beobank heeft de verzekeringen afgesloten ten voordele van de houders van de Beobank kredietkaarten. Deze dekkingen worden onderschreven door de verzekeraar Millstream Underwriting Limited (namens bepaalde verzekeraars bij Lloyds), Registered office: 52-56 Leadenhall Street London EC3A 2EB (referentienummer 308584). Raadpleeg de algemene voorwaarden op de website voor de definities, de waarborgen en de vergoedingen, de uitsluitingen en de procedures ingeval van schadeaangifte.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.