Het jargon achter een Autoverzekering
Klaar om een nieuwe wagen aan te kopen of verzekering af te sluiten? We weten het, de termen die je pad tijdens je research kruisen, zijn niet altijd eenvoudig...
In België legt de overheid een periodieke technische keuring op voor elk voertuig dat ingeschreven staat voor gebruik op de openbare weg. Daarmee wil de wetgever de verkeersveiligheid garanderen, toezien op de milieunormen en een betere bescherming bieden aan de consument. De keuring gebeurt immers door een onafhankelijke keuringsstation, zonder commercieel oogmerk.
Elke nieuwe wagen wordt geleverd met een geldig keuringsbewijs, waarop een uiterste geldigheidsdatum staat. Voor die datum moet het voertuig bij een erkend keuringsstation worden voorgereden. Voor personenwagens is dat ten laatste op de datum waarop de wagen vier jaar wordt. Hiervoor ontvang je een uitnodiging in de brievenbus.
Ook na een ongeval en bepaalde verbouwingen, zoals de montage van een trekhaak, LPG of CNG-tank, moet het voertuig worden voorgereden voor een niet-periodieke keuring. Pas daarna mag je er weer de baan mee op. En ook voor tweedehandsverkoop is een keuring verplicht, met het oog op de Car Pass – een document waarin de kilometerstand en levensloop van elke wagen bewaard wordt.
Bij de periodieke keuring wordt er gelet op de algemene staat van het voertuig, en meer specifiek op kenmerken die een impact kunnen hebben op de veiligheid. Denk daarbij aan gebreken die de zichtbaarheid in het gedrang kunnen brengen (zoals stickers of een barst in de voorruit) of ten koste gaan van de veiligheid (zoals versleten banden of remmen).
In de eerste plaats wordt er een controle gedaan van de richtingaanwijzers, de lichten en grootlichten, en de afstelling ervan. Daarnaast wordt er ook een emissietest verricht, waarbij de uitstoot van de wagen wordt getoetst aan de wettelijk vastgelegde normen. Ook een test van de ophanging en een inspectie van de onderkant van de wagen staan verder nog op het programma.
Voldoet je wagen over de hele lijn, dan krijg je een nieuwe groene kaart. Die is typisch geldig voor een jaar, al zijn er uitzonderingen waarbij een langere termijn kan worden toegekend. Worden er specifieke aandachtspunten vastgesteld of kleine gebreken die op termijn hersteld moeten worden, dan krijg je na de keuring een groene kaart met opmerkingen.
Een groene kaart met beperkte geldigheid is een andere mogelijkheid, wanneer er gebreken worden vastgesteld die tot een herkeuring leiden (binnen de 3 maanden). Is er iets grondig mis, dan krijgt een wagen een rode kaart. In dat laatste geval krijgt de eigenaar ofwel 14 dagen de tijd om grondige herstellingen uit te (laten) voeren, ofwel wordt het voertuig meteen definitief uit het verkeer genomen.
De technische keuring leuker maken kunnen we niet, maar wanneer je er goed voorbereid naartoe gaat hoeft ze geen onoverkomelijke uitstap te zijn. Met deze tips haal je die felbegeerde groene kaart probleemloos binnen:
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.