Ik heb een wagen gekocht: maar wat nu?
Je zoektocht is geslaagd, want je hebt de ideale wagen gevonden. Maar wat nu – of beter: wat eerst? Wij zetten zowel de verplichte als aangeraden stappen op een...
Deze wordt ook wel de BA-verzekering genoemd en is absoluut verplicht in ons land. Hiermee worden de materiële schade en lichamelijke letsels van slachtoffers van een ongeval vergoed. Heb je deze autoverzekering niet, dan mag je de Belgische wegen niet op. Wanneer je dan een ongeval veroorzaakt, zijn je eigen lichamelijke letsels en andere kosten niet gedekt.
Dit is wellicht een term die je al vaker hoorde waaien, maar wat betekent die nu precies? Wel, voor de Autoverzekering wordt er een beloningssysteem gebruikt. Dat betekent dat verzekerden die geen schade veroorzaken, schadevrije jaren opbouwen. Aan de hand van hoeveel jaren je opbouwt, moet je minder aan je verzekeraar betalen. Die korting is opgebouwd in treden, vandaar de naam ‘bonus-malusladder’. Per x aantal schadevrije jaren, mag je een trapje omlaag en zakt je premie. Hoewel het bonus-malussysteem in België niet meer verplicht is sinds 2004, gebruiken veel verzekeraars het nog altijd.
Sommige verzekeraars dekken zowel de schade aan andere weggebruikers als de schade aan het eigen voertuig als je je laat vervangen door een BOB-bestuurder. Heb je een glaasje te veel op, dan is het dus een goede zaak om iemand anders – nuchter, weliswaar – met jouw wagen naar huis te laten rijden. Niet alle BA-verzekeringen hebben een BOB-waarborg.
Deze afkorting staat voor “Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen”. Dit is de overheidsdienst die het beheer van de nummerplaten en inschrijvingsbewijzen doet. Hier kun je ook terecht voor gepersonaliseerde nummerplaten, transitplaten, handelaars- en proefritplaten – kortom, alles wat met nummerplaten te maken heeft.
Dit is het bedrag dat je zelf moet betalen wanneer je verzekeraar een schadevergoeding uitbetaalt voor een ongeval. Maak je niet druk, want dit bedrag wordt op voorhand vastgelegd in de verzekeringsovereenkomst. Dit bedrag kan zowel forfaitair en dus vastgelegd zijn, ofwel evenredig met de totale schadekosten.
Wanneer je wagen economisch total loss verklaard wordt, betekent dit dat de schade zo groot is dat je reparatiekost hoger ligt dan de waarde van je wagen. Er moet dus meer geïnvesteerd worden om je auto te herstellen, dan dat hij nog waard is. Stel, je wagen is vijftien jaar oud en er botst iemand anders tegen, dan is de kans groot dat je wagen economisch total loss verklaard wordt. Wil je hem toch laten repareren, dan zul je het verschil tegenover de waarde zelf moeten betalen.
In tegenstelling tot wanneer je wagen economisch total loss verklaard wordt, gaat het hier om schade die niet meer gerepareerd kan worden. Hier hebben we het over extreme gevallen, zoals brandschade of een sterk vervormde carrosserie.
De groene kaart is een document dat verklaart dat je verzekerd bent. Wanneer er bij een politiecontrole naar je boorddocumenten gevraagd wordt, haal je normaliter een mapje naar boven waar de groene kaart in zit. Dit en het keuringsbewijs zijn de belangrijkste boorddocumenten, dus zorg dat je ze te allen tijde bij je hebt in je wagen.
Als je een Omniumverzekering afsluit, ben je altijd verzekerd bij een ongeval – zelfs als je het zelf veroorzaakt hebt. Ze dekt zelfs de materiële schade aan je eigen wagen, zelfs als er geen derde partij bij betrokken is. Afhankelijk van de verzekeringsovereenkomst is de dekking meer of minder uitgebreid.
Beobank NV/SA, verzekeringsagent, FSMA 19688 A, Generaal Jacqueslaan 263g, 1050 Brussel,
BTW BE 0401.517.147 RPR Brussel, IBAN BE77 9545 4622 6142 en de agenten of makelaars toegelaten door het FSMA als verzekeringstussenpersoon.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.