Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Wat jij als reiziger moet weten over de Reiswet 2018

Reiswet 2018

Vanaf 1 juli 2018 zijn reizigers beter beschermd als ze hun vakantieplannen moeten annuleren. Zo zijn online aanbieders sneller aansprakelijk bij een faillissement, kan een reisorganisator je reis niet zomaar wijzigen en zijn de kosten van annulering voortaan proportioneel. Maar wil je de garantie geen grote som geld te verliezen, dan kies je alsnog best voor een annulatieverzekering.

Herinner je je het nog: het uitstapje naar het reisbureau om alle catalogi voor komend seizoen in huis te halen? Of de vrouw die al tokkelend probeert na te gaan of je hond ook welkom is in je favoriete hotel? Vroeger kozen we vaker voor pakketreizen omdat dat ons een veilig gevoel gaf en het internet ons op reisvlak nog wat angst inboezemde. Vandaag geeft driekwart van de Belgische reizigers aan zijn vliegtickets, verblijf en bijvoorbeeld huurauto zelf via het internet te boeken. En om daarop in te spelen, was het nodig om de Reiswet van enkele moderne regels te voorzien. Maar wat verandert er precies?

1. Er is sneller sprake van een ‘pakketreis’

Een pakketreis hield vroeger in dat je je vluchten, transfer, verblijf en/of huurauto bij eenzelfde reisorganisator boekte. Door de nieuwe Reiswet zullen ook boekingssites als aanbieders van pakketreizen bestempeld worden. Stel, je boekt een vlucht op de website van een luchtvaartmaatschappij. Geeft die op het einde van de rit de suggestie om ook een hotel te boeken en speelt hij daardoor je gegevens door, dan wordt die luchtvaartmaatschappij bestempeld als aanbieder van een pakketreis. Concreet wil dat zeggen dat hij dekking moet bieden als het logement van de tweede boekingssite failliet gaat.

2. Reisorganisator kan wijzigingen niet meer opleggen

Een volgende element zal voor velen een gevoel van opluchting met zich mee brengen. Stel, je koos bewust voor een hotel aan het strand, maar enkele dagen voor vertrek of zelfs ter plekke blijkt dat je door verbouwingen in een minder goed gelegen hotel moet slapen. Goed nieuws, want vanaf 1 juli draait de Reiswet die situatie volledig om. Je reisorganisator kan zo’n belangrijke wijziging enkel doorvoeren als jij daar uitdrukkelijk mee akkoord gaat. Ga je niet akkoord, dan mag je kosteloos annuleren en krijg je je geld binnen de 14 dagen integraal terug.

3. Annuleringskosten worden proportioneel

Wellicht de meest interessante nieuwigheid is dat je voortaan het recht hebt om een geboekte reis te annuleren. Dat wil zeggen dat je iedere pakketreis op eender welk moment kan opzeggen, zonder ook maar een woord uitleg verschuldigd te zijn. Het doet er dus niet toe of je moeder ziek is, je zoon met een slecht rapport naar huis kwam of je er simpelweg geen zin meer in hebt. Inderdaad, dat recht heb je vandaag ook al, maar dan kan je reisagent je wel enorme annuleringskosten aanrekenen. Die opzegvergoeding wordt vanaf juli berekend op basis van het moment waarop je de reis annuleert. Hoe dichter bij de vertrekdatum, hoe hoger de kosten.

4. Pakketreizen worden overdraagbaar

Nog meer goed nieuws, want wie zo’n pakketreis boekt, mag die voortaan ook overdragen aan iemand anders. Je dient je reisorganisator hiervan uiterlijk 7 dagen voor vertrek op de hoogte te stellen, zodat het nodige papierwerk tijdig in orde kan worden gebracht. Heb je op het moment van die overdracht nog niet alle kosten van de reis betaald, dan zijn zowel jij als de overnemer van je reis aansprakelijk voor de overgebleven kosten.

Besluit: een annulatieverzekering blijft handig

Ondanks het feit dat je vanaf deze zomer als reiziger veel beter beschermd bent, zullen er nog steeds kosten met annuleren gepaard gaan. Wil je op je twee oren slapen en gerust zijn dat je het gros van je geld terugkrijgt – ook al annuleer je twee dagen voor vertrek? Dan is de kost van zo’n verzekering dat ongetwijfeld waard.

Bij de World Travel Mastercard en de Flying Blue World Mastercard is een annulatieverzekering inbegrepen in je kaart.
 

Hoe kunnen we u helpen?