Wat jij als reiziger moet weten over de Reiswet 2018
Vanaf 1 juli 2018 zijn reizigers beter beschermd als ze hun vakantieplannen moeten annuleren.
Het komt vaker voor dan we willen: beelden op televisie waarop duizenden gestrande reizigers vastzitten in een of andere luchthaven. Zulke situaties kunnen tal van oorzaken hebben: stakingen, drukte in het luchtruim, zoekgeraakte koffers of passagiers, problemen met het vliegtuig of politieke onrust… Gelukkig heb je als passagier in Europa recht op vergoeding en verzorging als je vlucht is geannuleerd of erg is vertraagd.
Zo kan je bij een annulering of vertraging bij de luchtvaartmaatschappij een claim indienen voor een financiële vergoeding. Enige voorwaarde: de maatschappij zelf moet verwijtbaar zijn. Bij geval van overmacht zoals oorlog, stakingen van derden, uitzonderlijke sneeuw, dichte mist, een orkaan of vulkaanuitbarsting, heb je geen recht op financiële tegemoetkoming. Bij een technisch mankement of personeelsproblemen bij de luchtvaartmaatschappij zelf, heb je dan wel weer recht op een vergoeding.
Bij een langdurige vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je verzorging aan te bieden zoals eten en drinken, twee gratis telefoongesprekken of de mogelijkheid om gratis te surfen op het internet. Als je door vertraging gedwongen bent te overnachten, heb je recht op een gratis hotelovernachting en vervoer van de luchthaven naar het hotel en terug. In volgende gevallen heb je recht op die verzorging:
Loopt je vlucht langer dan 5 uur uit, dan mag je beslissen om niet meer te vertrekken. De luchtvaartmaatschappij moet je dan de kosten van het vliegticket terugbetalen. Ben je pas halverwege de reis, dan krijg je een retourvlucht naar de plek waar je reis begon.
Het spreekt voor zich dat je geen duizend euro schadevergoeding krijgt wanneer je vijf minuten later dan gepland de lucht in hangt. Een financiële compensatie krijg je pas wanneer je 3 uur of later op je eindbestemming aankomt. Ook hier is je tegemoetkoming afgestemd op de afstand van je vlucht:
Belangrijk: biedt de luchtvaartmaatschappij je een alternatieve vlucht aan en blijft je vertraging 2 tot 4 uur, dan heb je recht op maximaal 50 procent van de schadevergoeding.
Vlieg je met een luchtvaartmaatschappij van een lidstaat van de EU of vertrek je vanaf een vliegveld binnen de EU, kun je bij annulering kiezen voor een andere vlucht of voor teruggave van het geld dat je voor het ticket betaalde. Kies je voor die terugbetaling, dan moet de luchtvaartmaatschappij dat binnen 7 dagen overschrijven. Zit je in het midden van je reis, dan heb je recht op een gratis vlucht terug naar de luchthaven waar je vandaan kwam. Kies je toch voor een andere vlucht, dan heb je recht op een eventuele overnachting, vervoer naar het hotel, eten en drinken, gratis telefoongesprakken of gratis toegang tot het internet.
Net zoals bij een vertraging, moet je ook bij annulering een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Ben je nog op de luchthaven, ga dan op zoek naar de informatiebalie van deze maatschappij. Hier kan je persoonlijk in gesprek gaan en kan je al je persoonlijke gegevens doorgeven voor een eventuele terugbetaling. Bewaar daarnaast altijd alle bewijsstukken zoals e-mails, e-ticket en boarding pass. Daarnaast doe je er goed aan om een foto van de schermen op de luchthaven te maken waarop de duur van vertraging of annulering staat aangegeven. Bewaar ook rekeningen van drankjes en maaltijden zodat ook deze terugbetaald kunnen worden.
Maar wist je dat ook je Beobank-kredietkaart je in zulke gevallen voordeel oplevert? Zo is er de verzekering vluchtvertraging en gemiste aansluiting die is inbegrepen bij de World Travel Mastercard en de Flying Blue World Mastercard. Bij deze kaarten – en ook bij de Visa Gold – is ook onder andere een verzekering Vertraging en Verlies van bagage inbegrepen*. U vindt meer info op onze website of vraag ernaar in uw Beobank agentschap.
*Kredietopening van onbepaalde duur, onder voorbehoud van aanvaarding van dossier en mits wederzijds akkoord.
Beobank heeft verzekeringen afgesloten ten voordele van de houders van de Beobank kredietkaarten. Deze dekkingen worden onderschreven door de verzekeraar Millstream Underwriting Limited (namens bepaalde verzekeraars bij Lloyds), Registered office: 52-56 Leadenhall Street London EC3A 2EB (referentienummer 308584).
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.