Zo kies je een e-bike die bij je past
Het aanbod e-bikes blijft verder toenemen. Waarin verschillen die van elkaar? Waar let je best op bij de aankoop? En hoe zit het fiscaal in elkaar?
Wil je je motor gebruiken om je naar je werk te verplaatsen, dan spaar je zeker en vast al heel wat fileleed uit. Het fiscale voordeel dat daarmee gepaard gaat, maakt het extra aantrekkelijk. Net zoals bij een auto komen er immers heel wat kosten kijken bij de aankoop van een motor: de motor zelf uiteraard, maar ook de uitrusting, de verplichte verzekering (BA), de eenmalige belasting op de inverkeerstelling en onderhoudskosten horen erbij.
Het goede nieuws is echter dat de kosten die verband houden met het gebruik van je motorfiets voor je woon-werkverkeer of je beroepsmatige verplaatsingen fiscaal aftrekbaar zijn. Zo kun je de belastingen, verzekeringspremies, onderhoudskosten, beschermende motorkledij en benzine inbrengen.
Daar tegenover staat dan wel weer het compromis dat je ook bij slecht weer met de motor de baan op moet als je geen auto meer hebt of als het openbaar vervoer geen optie is. Logischerwijs ben je als motorrijder ook minder beschermd dan bij een auto. Bespaar dus in geen geval op aangepaste motorkledij.
‘Logisch’, zal je denken, maar toch is het minder evident dan het lijkt. In de eerste plaats speelt je rij-ervaring een belangrijke rol. Heb je nog geen of weinig ervaring op de motor, kies dan zeker geen zware motor. Heb je wel al wat ervaring, dan mag zowel de motor als het gewicht wat toenemen, maar wees ook dan realistisch: als je de motor wenst te gebruiken voor je woon-werkverkeer, dan kan deze praktisch gezien best niet te zwaar of te breed zijn. Op die manier kun je gemakkelijk tussen de auto’s door rijden en je motor te allen tijde onder controle houden. Een traditionele motor is dan ongetwijfeld een goede keuze.
In principe volstaat een rijbewijs B om ook met een lichte motor te kunnen rijden. Ben je in het bezit van een rijbewijs B afgegeven na 1 mei 2011, dan mag je een motor uit de categorie A1 (de ‘lichtste’ categorie) besturen op voorwaarde dat je vier uur opleiding volgt in een erkende rijschool. Dateert je rijbewijs B van voor 1 mei 2011, dan mag je een motor categorie A1 besturen. Let wel op: dit is enkel van toepassing op het Belgisch grondgebied. Om in het buitenland te rijden moet je in beide gevallen wel een apart rijbewijs voor de categorie A1 hebben.
Om de baan op te kunnen met motoren uit categorie A2 (max. 35 kW) en A (onbeperkt vermogen vanaf 35 kW) dien je eerst een apart theorie- en praktijkexamen af te leggen. Ongeacht of je al een rijbewijs hebt, als je geen tot weinig ervaring hebt met motorrijden of het misschien al een tijdje geleden is, doe je er goed aan om een korte rijopleiding te volgen. De meeste rijscholen bieden verschillende formules aan, zowel voor beginners als gevorderden.
Vallen met je motor, we hoeven je niet uit te leggen wat daar de gevolgen van kunnen zijn. De wegcode schrijft ‘beschermende kledij’ dan ook verplicht voor, zowel voor jezelf als bestuurder als voor een passagier. Kort samengevat betekent dat dat je een helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, dient te dragen. Of die lange broek een jeansexemplaar is of een stevige motorbroek, maakt volgens de wetgeving niet veel uit. In de praktijk kan het echter een wereld van verschil betekenen. Kies daarom altijd voor professionele motorkledij uit slijtvaste materialen met beschermstukken op de armen, schouders, knieën, rug en heupen. Het is een investering die een leven lang meegaat en je leven kan redden.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.