Klaar voor de overstap naar elektrisch autorijden?
De opmars van de elektrische wagen zet zich verder door. Toch bestaan er nog heel wat misverstanden over elektrische auto’s, en dat is zonde.
Elektrische fietsen worden voor de wet in twee categorieën ingedeeld: enerzijds zijn er de e-bikes die tot 25 kilometer per uur elektrisch worden aangedreven en anderzijds de snellere speed pedelecs die tot 45 kilometer per uur halen. Volgens de wegcode worden die laatste in een aparte categorie ondergebracht (bromfiets klasse P), met alle wettelijke verplichtingen die daaraan verbonden zijn.
Ook voor fietsen die zonder trappen kunnen bewegen, is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid verplicht, net zoals bij andere motorrijtuigen. Die verplichting zou in de nabije toekomst mogelijk wel kunnen vervallen voor fietsen met start- of parkeerondersteuning, maar zover is het voorlopig nog niet.
Voor andere e-bikes is zo’n verzekering niet verplicht, al doe je er goed aan om wel een familiale verzekering af te sluiten. Zo ben je meteen verzekerd tegen mogelijke schade die je bij anderen aanricht.
E-bikes vind je tegenwoordig in alle denkbare prijscategorieën, maar voor een mooi model tel je toch nog snel een paar duizend euro neer. Veel geld, maar toch zijn er genoeg goede redenen om de overstap naar een elektrische fiets te overwegen. En dan hebben we het niet alleen over de lage gebruikskost, want een fietsaccu laden, kost letterlijk slechts een paar eurocent.
Allereerst zijn er intussen e-bikes in alle vormen en formaten, van eenvoudige stadsfietsen tot plooi- en bakfietsen en zelfs elektrisch aangedreven mountainbikes. Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het in een hippe fietsenwinkel of in de nieuwste kickstarter. Het is maar hoe excentriek en exclusief je het zelf wil maken.
Want vergis je niet, elektrische fietsen zijn niet alleen heel erg in trek als vervanging van een klassieke fiets – ze vertegenwoordigden een jaar geleden al bijna 50 procent van de fietsverkoop – het zijn intussen ook echte lifestyleproducten.
Wie een nieuwe e-bike aanschaft, doet er goed aan om voor een model te kiezen met een volwaardige accu. Die bepaalt immers hoeveel kilometer trapondersteuning (of zelfstandig rijden) je mag verwachten van je fiets. Zeker wanneer je langere ritten wil doen, is dit een belangrijk aandachtspunt. Helaas is de accu ook het duurste onderdeel van een elektrische fiets, dus je budget speelt hier ook een rol.
Verder zijn modellen met een motor in de trap-as interessant voor wie vaak hellingen maakt. Net als bij een gewone fiets kun je daarnaast ook nog investeren in betere remmen (aanrader), meer versnellingen, betere onderdelen en ga zo maar door. En ook voor een lichtere fiets – het gewicht is altijd een minpuntje geweest van e-bikes – tel je vaak extra geld neer.
Ook op financieel en fiscaal vlak is een e-bike bijzonder interessant, want je kan er heel wat voordelen mee combineren.
Met een elektrische fiets kom je in aanmerking voor een fietsvergoeding van 23 cent per kilometer, net als met een gewone fiets. Deze vergoeding is volledig belastingvrij en levert je al snel een paar honderd euro per jaar op.
Wie zijn werkelijke beroepskosten wil bewijzen aan de fiscus, mag een e-bike volledig fiscaal inbrengen. Je kan ook kiezen voor een wettelijk forfait van 23 eurocent per kilometer, met een beperking tot 100 kilometer per rit.
Ook heel wat gemeentes doen een duit in het zakje, door de aankoop van een elektrische fiets te belonen met een premie of subsidie. Vaak staat daar wel tegenover dat je dan afscheid moet nemen van je wagen.
Wil je de aankoop van een elektrische fiets betalen met een lening die je nadien stapsgewijs aflost, dan kan je rond het Autosalon bovendien ook nog eens rekenen op dezelfde voorwaarden als bij de financiering van een nieuwe auto. En die vallen dan uitgesproken gunstig uit.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.