Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

PHISHING

Fraude en veilig bankieren

  • Fraudeurs worden almaar creatiever. Geef nooit uw geheime code of wachtwoord door via een link in een e-mail of sms, telefoon, of sociale media. Beobank zal uw gegevens nooit op een dergelijke manier vragen. Ontdek hier de tips en tricks om fraude te voorkomen.  

Slachtoffer van fraude? Ontdek hier wat u moet doen!

Type fraude

Fraudeurs doen zich voor als een financiële instelling of ander bedrijf. En nadat ze u een verhaal op de mouw hebben gespeld, vragen ze uw bankgegevens en bankcode. Phishing en smishing zijn de meest voorkomende types van fraude. Meer informatie over de verschillende types van fraude ontdekt u hier! 

Meer weten

Hoe fraude voorkomen?

Fraudeurs bellen u op en vragen uw toegangscode, uw digipasscode of de sms-bevestigingscode om een banktransactie te kunnen doen via internet. Deel geen kopieën van je identiteitskaart, foto’s of een bewijs van je domicilie. Wees kritisch over té aanlokkelijke aanbiedingen! Meer tips voor het voorkomen van fraude ontdekt u hier. 

Meer weten

Slachtoffer van fraude? Een fraudegeval melden

Heeft u verdachte transacties op uw rekening(en) opgemerkt? Of persoonlijke gegevens ingevoerd op een verdachte website? Dan bent u slachtoffer geworden van Fraude. Via volgend formulier kan je een fraudegeval melden. Uw aangifte dient zo gedetailleerd mogelijk geformuleerd te worden.  

Meer weten

De phishing-technieken worden almaar creatiever en professioneler. Volg deze tips om fraudeurs te slim af te zijn en veilig te bankieren.

  • Geef nooit uw geheime gegevens (wachtwoord, kredietkaartnummer, codes voor internetbankieren…) door via telefoon, via een link in een e-mail of sms, op sociale netwerken, op websites die u niet kent en als u wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als zijnde Beobank. 
  • Controleer altijd of e-mails van het officiële e-mailadres komen (vb. @beobank.be) en klik nooit op een link naar een website waar men u vraagt uw bankgegevens en -codes in te geven.
  • Typ rechtstreeks in www.beobank.be als u wil aanmelden op de website van Beobank. Zoek niet in een zoekopdracht via Google of Bing etc. naar Beobank.
  • Laat uw uittreksels of bankdocumenten (met bankgegevens) niet rondslingeren. Verscheur ze in kleine stukjes en verspreid ze over verschillende vuilnisbakken.
  • Hebt u een Beobank kredietkaart? Schrijf u dan in op de dienst Beobank Alert. Dan krijgt u van ons een sms of e-mail als uw kredietkaart wordt gebruikt voor een transactie van 150 euro of meer.
  • Als u een betaling uitvoert, controleer dan nogmaals het bedrag vooraleer u de betaling bevestigt.
  • Bankkaart- of kredietkaartgegevens doorgegeven? Neem dan direct contact op met Card Stop (078 170 170) of met uw bank, zodat uw rekeningen, kaarten en toegangscodes kunnen geblokkeerd en veranderd worden.
  • Bij twijfel kunt u ons altijd om raad vragen. Bel uw Beobank agentschap of stuur een e-mail naar phishing@beobank.be


Meer nuttige tips vindt u op www.safeonweb.be

Enkele tips om fraude te voorkomen

Hoe zich wapenen tegen Phishing

Vragen en antwoorden

Veelgestelde vragen

Ik heb een sms ontvangen van Beobank. Komt deze sms echt van Beobank? Hoe kan ik daar zeker van zijn?

Als u net een nieuwe kaart hebt besteld of uw verloren of gestolen kaart hebt laten vervangen, is dat mogelijk. Beobank biedt u de mogelijkheid om de PIN-code voor uw nieuwe Beobank kaart via de telefoon te kiezen via onze beveiligde telefoondienst.

Kan ik de geheime code voor mijn nieuwe kaart zelf kiezen?

Ja, voor alle nieuwe bestelde kaarten (debetkaarten, kredietkaarten en Visa Pro deferred debetkaarten met een nieuw nummer.

Onze Beobank adviseurs geven u graag meer informatie.