Hoe ziet phishing op tweedehandssites eruit en hoe kan je het vermijden? Wij geven je enkele concrete voorbeelden en tips.
Er bestaan verschillende vormen van fraude, maar vooral online fraude is de laatste jaren erg in opmars. Een goed voorbeeld daarvan is phishing op tweedehandssites, waarbij fraudeurs je bank- en kaartgegevens in handen proberen te krijgen.
Phishing gebeurt doorgaans via e-mail of via sms, ook wel ‘smishing’ genoemd. Fraudeurs doen zich dan voor als een financiële instelling of een ander bedrijf. Ze proberen je iets wijs te maken en gaan dan aan de haal met je bankgegevens. Maar phishing gebeurt dus ook op tweedehandssites, via de telefoon, via een chatsessie of bij online aankopen.
Hoe ziet phishing op tweedehandssites eruit?
Fraudeurs worden steeds creatiever en inventiever en dus ook moeilijker te herkennen. Toch zijn er een aantal rode vlaggen die weleens kunnen duiden op phishing. We geven je graag enkele concrete voorbeelden mee:
- Oplichters sturen vaak vage berichten zonder details. Die berichten kunnen ze immers hergebruiken en naar verschillende potentiële slachtoffers tegelijk sturen.
- Vraagt een koper je om een bankverificatie? Dan mag je er zeker van zijn dat het om een oplichter gaat. De koper laat uitschijnen dat hij/zij twijfelt of je een betrouwbare verkoper bent en vraagt om je rekening te verifiëren via een link. Je wordt dan gevraagd om een betaling van € 0 of € 0,01 uit te voeren, maar in werkelijkheid gaat de oplichter zo aan de haal met je bankgegevens en heeft hij/zij nu toegang tot je rekening.
- Veel fraudeurs proberen je te misleiden met valse mails van een pakjesdienst. Ze reageren op je zoekertje, bieden zelfs meer dan de vraagprijs en stellen daarna voor de verkoop en/of verzending te regelen via een koerierbedrijf. Als je daarop ingaat, krijg je een valse mail van de pakjesdienst in kwestie met de vraag om een account aan te maken. Je wordt gevraagd om je kaartgegevens, gebruikersnaam en paswoord in te geven of je moet dan inloggen met je bankkaart en kaartlezer, zogezegd om de verzending te regelen. Zo komen je bankgegevens in handen van oplichters en kunnen zij je bankrekening plunderen. Geef dus nooit je gegevens in als je een link toegestuurd krijgt. Op het moment dat je ze ingeeft, hebben de fraudeurs al zicht op die gegevens.
- Word je gevraagd om een voorschot te betalen via Moneygram of Western Union? Pas dan zeker op, want die betaalsystemen zijn helaas geregeld het slachtoffer van oplichting.
- Oplichters proberen je vaak ook weg te leiden van de tweedehandssites zodat de beheerders niet kunnen ingrijpen bij verdachte activiteiten. Probeer daarom zoveel mogelijk te communiceren via de zoekertjessite zelf en wees waakzaam wanneer de
- (ver)koper verder wil communiceren via een e-mailadres dat niet gelinkt is aan zijn account op de site of via WhatsApp, Telegram of dergelijke.
Hoe kan je phishing op tweedehandssites vermijden?
- Vermijd verzending via een koerierbedrijf waarbij de koper je een link stuurt. Als je zelf instaat voor de verkoop heb jij de touwtjes in handen en kan je alvast geen slachtoffer worden van valse mails van pakjesdiensten.
- Let goed op links die je doorgestuurd krijgt. Vertrouw je de afzender niet? Open zijn link en/of bijlage dan zeker niet. Uit de domeinnaam (het stuk voor .com of .be) kan je vaak ook al veel afleiden. Als je daar iets verdacht ziet (een speciaal teken, een streepje, …) dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen.
- Stel een melding in wanneer er geld van je rekening gaat of wanneer er meer dan 150 euro wordt betaald met je kredietkaart. Zo ben je er sneller bij wanneer je toch opgelicht wordt.
- Gebruik je gezond verstand. Dat je als verkoper wordt gevraagd om bijvoorbeeld eerst zelf een klein bedrag over te schrijven is niet de normale gang van zaken.
- Let op wanneer een bod te mooi lijkt om waar te zijn of wanneer de verkoper wel erg gehaast lijkt te zijn.
Wist je dat er aan je Beobank-kredietkaart een heleboel veiligheidsmaatregelen zijn verbonden? Zo controleert een fraude-detectiesysteem de klok rond verdachte transacties en word je bij twijfel meteen door ons gebeld.
Trapte je toch in de val? Laat dan onmiddellijk je kaart blokkeren via Card Stop, contacteer zo snel mogelijk je bank en doe aangifte bij de politie.
Phishing, smishing, social engineering, … Lees hier alles over de meest voorkomende vormen van fraude.