4 KPI’s om uw KMO optimaal te beheren
KPI’s zijn onmisbare indicatoren om uw KMO op het rechte pad te houden, uw prestaties dagelijks op te volgen en bij te sturen en uw kansen op...
“Well be-bop-a-Lula she’s my baby!” … Rock, hip-hop of elektropop … muziek verzacht de zeden, maar doet dat niet gratis! Wie muziek laat horen in een omgeving die toegankelijk is voor het publiek, moet auteursrechten betalen. De goede kant van dit verhaal is dat je op die manier de artiesten helpt vergoeden voor hun creatieve werk. Probeer in elk geval niet om er met de stille trom vanonder te muizen, want collectieve beheersvennootschappen zoals Sabam waken over het innen van de vergoedingen. Eigenlijk moet je twee soorten vergoedingen betalen:
Hou voor ogen dat je beter zelf initiatief neemt. Want als je wacht tot de collectieve beheersvennootschappen met de grote trom binnenvallen in je zaak, dan moet je waarschijnlijk supplementen betalen. Hoe ga je concreet te werk? Sluit met Sabam een overeenkomst af voor een kwartaal, een half jaar of een jaar, volgens een bepaald tarief dat op jou van toepassing is. Voor de “billijke vergoeding” ontvang je normaal een verzoek om een aangifte in te dienen. In beide gevallen maak je het jezelf gemakkelijker als je kiest voor een eengemaakte aangifte.
Cruciale vraag: hoeveel gaat het je kosten? Dat is afhankelijk van talrijke criteria, die te maken hebben met je sector, de grootte van je winkel of atelier en hoe lang of hoe vaak je de muziek weergeeft. Sabam vraagt bijvoorbeeld ruim 400 euro per jaar voor een restaurant van minder dan 100 m². Moeten mensen betalen om in je zaak binnen te mogen? Dan betaal je meer. Buiten de horeca betaal je voor een winkel van minder dan 200 m² tussen 150 en 400 euro. Het tarief voor de “billijke vergoeding” zit op dezelfde manier in elkaar: voor een oppervlakte van minder dan 200 m² vragen PlayRight en Simim je iets meer dan 60 euro. Het bedrag verschilt dus van zaak tot zaak. Een online simulatie is erg handig als je er meer over wil weten.
Tegenwoordig vergezelt muziek ons overal en vaak is die ook nog eens aangepast aan onze persoonlijke smaak. Wat niet wil zeggen dat je alles in je zaak mag gebruiken. Tv, radio of webradio? Dat is in principe geen probleem. Net zomin als voor je persoonlijke collectie platen of legale downloads, op voorwaarde dat het om originele werken gaat! Maar hoe zit het met streamingdiensten als Spotify, Deezer, YouTube, Soundcloud of Apple Music? Commercieel gebruik ervan is niet toegestaan! Dat staat uitdrukkelijk vermeld in de algemene voorwaarden van deze platformen.
Muziek levert arbeidsvitaminen … Maar let toch maar op voor deze situaties:
Ten slotte is er nog de nieuwe verplichting in het Brussels Gewest om in handelszaken het geluidsvolume te beperken en zo de oren van het publiek te beschermen. Een kwestie van decibels, dus. Hou je het geluidsniveau onder 85 dB? Meld dat dan aan je klanten met speciale stickers, kwestie van te tonen dat je aan hun gezondheid denkt. Ook als je nog net onder 95 dB blijft, breng je aangepaste stickers aan. Zit je toch boven 95 dB? Dan breng je mogelijk gezondheidsschade toe. Daarom moet je aan een hele reeks voorwaarden voldoen en eventueel een vergunningsaanvraag indienen. Meer weten?
Muziek is niet gratis: onrechtstreeks zorg jij voor het loon van de artiesten.
Dien een eengemaakte aangifte in, dan ben je zeker dat je alle regels naleeft.
Hoeveel kost een streepje muziek? Een online simulatie geeft je het antwoord.
Hou rekening met alle mogelijke situaties vóór je op play drukt …
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.