Zo herken je identiteitsdiefstal én ga je het tegen
Identiteitsdiefstal herkennen én voorkomen? Ontdek hier wat deze vorm van fraude inhoudt en hoe je je ertegen wapent.
Er bestaan heel wat vormen van fraude, en de fraude wordt steeds inventiever. Een van die slinkse oplichtingsvormen is hulpvraagfraude. In dit artikel vertellen we u er alles over en ontdekt u hoe u zichzelf ertegen kan wapenen.
Hulpvraagfraude is een vorm van fraude waarbij fraudeurs zich via e-mail of een (online) bericht voordoen als iemand die u kent. Of omgekeerd: ze schrijven mensen die u kent aan in uw naam. In zo’n bericht vragen ze om dringende financiële hulp. Dit soort fraude wordt ook wel WhatsApp-fraude genoemd, doordat fraudeurs vaak via die app te werk gaan.
Bij hulpvraagfraude geraken oplichters op de een of andere manier aan uw gegevens. Ze contacteren u dan via een onbekend nummer en gebruiken als smoesje bijvoorbeeld dat ze een nieuw nummer hebben. Soms slagen fraudeurs er zelfs in een bestaand e-mailadres of gsm-nummer over te nemen, waardoor het dus écht lijkt alsof het bericht in kwestie van een dierbare afkomstig is. In dat geval spreken we van spoofing. Hulpvraagfraudeurs kunnen u ook contacteren via sociale media: nadat ze het account van uw dierbare hebben gehackt of door een vals profiel aan te maken en u een vriendschapsverzoek te sturen. Zijn jullie al bevriend op sociale media? Dan kan u dit verzoek maar beter negeren.
Na wat smalltalk, krijgt u al snel de vraag om geld over te schrijven naar hem/haar, omdat uw ‘dierbare’ het financieel moeilijk heeft. Die betaling verloopt doorgaans via een betaalverzoek of een onbekend (en ontraceerbaar) rekeningnummer. Dit soort berichten komen vaak erg geloofwaardig over. Fraudeurs verzamelen immers telefoonnummers en foto’s van uw dierbare, en gaan online op zoek naar hoe jullie elkaar noemen, wat u de afgelopen dagen hebt gedaan en ga zo maar door. Op die manier kunnen ze een gesprek met u voeren dat net echt lijkt. Het is dus belangrijk om op uw hoede te zijn en hulpvraagfraude zo snel mogelijk te herkennen.
Net als bij alle vormen van fraude is het van belang om waakzaam te zijn. Vraagt iemand die u kent u plots om financiële hulp via een bericht? Neem dan altijd eerst persoonlijk en mondeling contact op met de persoon in kwestie. Dankzij volgende tips loopt u niet in de val:
Herkent u een poging tot hulpvraagfraude? Meld dit steeds bij uw bank en bij de politie, ook wanneer u geen geld hebt overgemaakt.
Bent u helaas toch het slachtoffer geworden van hulpvraagvraude? Bel dan onmiddellijk Card Stop via 078 170 170, contacteer uw bank en dien klacht in bij de politie.
Meer tips om u te beschermen tegen digitale fraude vindt u hier.
Bronnen:
https://febelfin.be/nl/themas/fraude-veiligheid/online-fraudevormen/hulpvraagfraude
https://safeonweb.be/nl/mijn-kind-vriend-heeft-dringend-geld-nodig
https://febelfin.be/nl/pers/fraude-veiligheid/febelfin-waarschuwt-voor-hulpvraagfraude
https://www.kbc.be/particulieren/nl/info/secure4u/hulpvraagfraude.html
https://hetccv.nl/themas/cyberveiligheid/fraude/van-bankrekeningfraude-tot-hulpvraagfraude/
https://safeonweb.be/sites/default/files/downloads/Brochure%20SOW%20final%20ND_1.pdf
https://www.fraudehelpdesk.nl/campagnes/hulpvraagfraude-laat-je-niet-neppen-tijdens-het-appen/
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.