Hoe betaalt u tijdens uw volgende buitenlandse vakantie? Vertrek met een gerust hart!
Reist u binnenkort naar het buitenland? Hoe gaat u ter plaatse betalen? En waar moet u op letten?
Onzichtbaar aan boord, maar heel aanwezig: een talentvol en gemotiveerd team. Vrouwen en mannen die mee op avontuur gaan met Jonas Gerckens en die we hier graag aan u voorstellen.
De start van een wedstrijd als de Route du Rhum is altijd een boeiende, onvergetelijke gebeurtenis. Deze trans-Atlantische race voor solozeilers tussen Saint-Malo en La Guadeloupe spreekt tot de verbeelding. Onverschrokken zeelui die bereid zijn om dagenlang (soms wekenlang) op te lossen in de oneindige oceaan. Die achter de horizon in hun eentje de strijd met de natuurelementen aangaan. Die hun mentale en fysieke krachten uitputten, defecten en stormen trotseren, veel te korte nachten opstapelen. In hachelijke omstandigheden streven ze naar topprestaties aan het roer van hun boot, terwijl de zee onvoorspelbaar blijft.
Maar hun eenzaamheid is ook relatief, want ze weten zich gesterkt door een omvangrijk en hecht team. Trouwe, toegewijde beschermers die vóór en na elke race hard werken. Ook Jonas Gerckens, schipper en Bloso-topsporter, kan op zo’n team terugvallen. Maar wie zijn al die mensen die zijn droom mogelijk maken? Die de Belgische schipper helpen om zijn ambitieuze doelstellingen te bereiken? Zoals een top-5-plaats behalen in de Route du Rhum 2022, aan het roer van zijn gloednieuwe Volvo 164, die gedeeltelijk door Beobank is gefinancierd.
“Bij de grote solo-zeilraces verricht het team 80% van het werk vooraf”, zegt de Belgische zeiler. “Tenzij de boot op de werf ligt (N.v.d.r.: de nieuwe zeilboot van Jonas werd in mei te water gelaten), bestaat een typische week uit drie of vier dagen training op het water (alles afregelen, strategie bepalen, enz.). De rest van de tijd gaat naar weerstudie, mentale en fysieke coaching, EHBO-technieken, voeding enz.” En net zoals in een KMO is elk teamlid onmisbaar om resultaten te boeken. Maak kennis met de teamleden van Jonas.
Jonas is linkshandig, maar rekent niettemin op zijn rechterhand: Julien Lubrano. Die heeft de belangrijke taak om de boot klaar te maken. Deze bebaarde, discrete en ervaren zeebonk was tijdens het bouwen van de Volvo 164 elke dag op de werf. Ook het onderhoud en het ter plaatse brengen van de boot vóór elke race is bij hem in veilige handen. De juiste afregelingen en technieken zijn essentieel in deze extreme sport. Die rol is hem op het lijf geschreven.
Benoit Hantzperg goochelt met zeilen. Hij bedacht het zeilwerk van de Volvo 164, dat hij optimaal weet te trimmen. Als topzeiler en co-skipper vergezelt hij Jonas op double-handed races, zoals de Transat Jacques-Vabre die dit jaar op 7 novembre uitvaart. Fred Duthil leidt de zeilmakerij van La-Trinité-sur-Mer die de Volvo 164 heeft opgetuigd. Deze doorgewinterde zeiler met een winnaarsmentaliteit helpt Jonas om betere prestaties te leveren en begeleidt hem bij bepaalde wedstrijden.
Sophie Faguet is de co-skipper van Jonas bij de Red Dolphins in het Belgische offshore zeilproject voor de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Ze is talentvol en multidisciplinair, heeft een aanstekelijke bulderlach en helpt de boot optimaal voor te bereiden. Perfect complementair met Jonas!
Benoit Charon traint Jonas op het water en is bovendien… kunstschilder! Hanteert het Frans virtuoos en met veel liefde, bekijkt het leven met een scherpe blik, komt soms cynisch over, maar blijft altijd positief. Heeft een cruciale, weldadige invloed op de schipper.
Stéphane Eliot is de koning van de bodybuilding en de schrik van Jonas. Bij een extreme sport zoals offshore zeilen staat of valt het succes met de fysieke voorbereiding. De altijd goedgezinde Stéphane vervult zijn sleutelrol met veel toewijding.
Nicolas Meuus blijft altijd kalm… maar weet als geen ander Jonas aan te porren als dat nodig is. De omstandigheden tijdens offshore solozeilen zijn vaak zo extreem, dat de schipper over zijn grenzen moet gaan. Je mentale weerbaarheid maakt dan het verschil. Nicolas speelde vroeger professioneel rugby en weet dus wat er bij topsport komt kijken. Onder andere de zekerheid van een luisterend oor.
Delphine Simon is de organisatorische duizendpoot van Jonas. De schipper heeft geen enkele moeite om toe te geven dat de journaliste de centrale figuur in het team is. Ze beheert het project en nog zoveel meer: communicatie, partners zoeken enz. Om de avontuurlijke dromen van de Belgische topzeiler te doen uitkomen is zij van kapitaal belang.
Naast het bovenstaande centrale team van Jonas Gerckens leveren nog veel andere vrouwen en mannen een onmisbare bijdrage. Denk aan David Raison, de architect van de Volvo 164, en alle betrokken medewerkers van de JPS-scheepswerf. Of aan Christian Dumard, betrouwbaar meteoroloog, Serge Pieters, voedingscoach, Tanguy Leglatin, tweede coach op zee, alle tuigagespecialisten, composietmaterialenkenners en topsporters als Typh Barrow, Lionel Rigolet of Remco Evenepoel, die Jonas ondersteunen bij de mentale aspecten van zijn sport. We vergeten evenmin de partners en sponsors, die van ver of dichtbij dit avontuur ondersteunen. We zeiden het al: zelfs een solozeiler staat er nooit alleen voor!
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.