Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Ecologisch professioneel voertuig rijdt fiscaal beter

Brandstofkosten aftrekbaar volgens CO2-uitstoot

Bent u zelfstandige of bedrijfsleider? Dan is dit misschien het juiste moment om uw bedrijfswagen door een milieuvriendelijker model te vervangen. In 2020 heeft de overheid immers flink gesleuteld aan de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten. Het basisprincipe is eenvoudig: hoe lager de CO2-uitstoot, hoe hoger uw besparingen! Die “groene” trend geldt ook voor 2021.

De koppeling van de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten aan de CO2-uitstoot van het voertuig is niet nieuw. Zelfstandigen en bedrijven kennen dit systeem al langer. Hoe meer uw auto vervuilt, hoe minder u de belastinggrondslag kunt verminderen en hoe meer belastingen u betaalt. Maar elk jaar zijn er wel wat nieuwigheden en “vergroent” het systeem. Het loont dus de moeite om even na te gaan of het niet interessant is om nu een andere bedrijfswagen aan te schaffen. U doet er uzelf en het milieu een plezier mee en de fiscus beloont u.

Zo zitten de autokosten in elkaar

Welk percentage van uw beroepskosten in verband met uw auto mag u aftrekken? De combinatie van het brandstoftype en de CO2-uitstoot van het voertuig levert het antwoord op deze vraag. Dit zijn de mogelijkheden:

  • Blaast uw voertuig 200 gram CO2 per km in de lucht of zelfs meer? Dan rijdt u met een zeer vervuilende wagen. De fiscale gevolgen zijn aanzienlijk: u mag nauwelijks 40% kosten aftrekken.
  • Zet u de stap naar een elektrische auto? Dan mag u van de fiscus uw autokosten voor 100% aftrekken. Met andere woorden: de “bonus” van 120% gaat in 2021 de prullenmand in.
  • En hoe zit het met alle andere auto’s?  Die genieten een aftrekbaarheid tussen 50% en 100%. Haal uw rekenmachientje erbij en pas deze formule toe: 120% – (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per km).

Hoeveel bedraagt de coëfficiënt in deze formule? Dat hangt af van het brandstoftype:

  • 1 voor diesel,
  • 0,90 voor aardgas (minder dan 12  fiscale pk),
  • en 0,95 voor alle andere brandstoffen, dus ook benzine en LPG.

Een voorbeeld? Stel dat uw huidige bedrijfswagen een diesel is die 84 gram CO2 per km uitstoot. Dan mag u uw autokosten voor 78% aftrekken [120% – (0,5% x 1 x 84)].

“Valse” hybrides in het vizier?

Veel auto’s hebben tegenwoordig twee motoren aan boord: een elektrische en een klassieke verbrandingsmotor. Maar soms gaat het om nephybrides, met een eerder symbolische elektromotor. De fiscus heeft het nu gemunt op die “valse” hybrides, die maar over korte afstanden puur elektrisch rijden. Waar ligt de grens? De fiscus bestraft hybrides als hun batterijcapaciteit lager ligt dan 0,5 kWh per 100 kg voertuiggewicht of als ze meer dan 50 g CO2 per km uitstoten. Welke rekening mogen die “valse” hybrides aan de fiscale kassa verwachten? Dezelfde aftrekbaarheid als het overeenstemmende model met alleen een verbrandingsmotor. En als zo’n model niet bestaat? Dan moet de theoretische CO2-uitstoot met 2,5 worden vermenigvuldigd.

Geen uitzondering voor brandstofkosten

In de aftrekbare kosten voor een auto zitten onder andere onderhoud, herstellingen, verzekeringen en belastingen. Maar hoe zit het met een van de belangrijkste kostenposten van al wie rijdt, de brandstof? Tot in 2020 was daarop een vast aftrekpercentage van toepassing, met name 75%. Grote nieuwigheid vanaf volgend jaar: voor brandstof geldt dan hetzelfde percentage als voor alle andere autokosten (78% in ons voorbeeld). De overheid huldigt dus het principe “de vervuiler betaalt”. Maar de kosten voor financiering en mobilofonie blijven ook in 2021 volledig aftrekbaar.

Een nieuwe “thermometer”

Zoveel is duidelijk: de CO2-uitstoot staat centraal om de aftrekbaarheid van uw beroepskosten te berekenen. Maar hoe wordt die waarde bepaald? Tot nu toe pasten de overheden de NEDC-norm toe, maar nu schakelen ze over op een nieuwe norm: WLTP. Ook België voert die norm in 2021 in. Heeft dat gevolgen voor u? Dat zou best kunnen, want de WLTP-norm is veel strenger dan de NEDC-norm. Een bepaald model kan dus plots veel “vervuilender” worden, met een hogere CO2-uitstoot. Zult u dat meteen voelen? De fiscus lijkt zich alvast soepel op te stellen tijdens de overgangsperiode. Toch houdt u maar beter rekening met de nieuwe norm als u uw volgende bedrijfswagen kiest.

 

NB

Zelfstandigen of bedrijfsleiders die hun auto vóór 1 januari 2018 hebben gekocht, mogen het oude systeem blijven toepassen en minstens 75% van het beroepsgedeelte van hun autokosten blijven aftrekken, ongeacht de CO2-uitstoot.

Disclaimer 

De informatie over de fiscale aftrekbaarheid is slechts geldig op de datum van publicatie, want ze kan achteraf wijzigen.

 

Belangrijkste bron
1. https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/121-faq-bedrijfswagens-2020-20200327.pdf

Geef uw mobiliteit nieuwe vaart

Ontdek onze oplossingen

Hoe kunnen we u helpen?