Bankieren op afstand: 10 veiligheidsreflexen
Hoe betrouwbaar is online bankieren? Dankzij deze 10 veiligheidsreflexen kan u met een gerust hart bankieren op afstand.
Elk jaar worden heel wat mensen slachtoffer van identiteitsdiefstal. Maar wat houdt dat precies in, hoe kan je het herkennen en nog belangrijker: hoe kan je het voorkomen? Wij geven je enkele tips.
Bij identiteitsdiefstal worden je persoonlijke gegevens gestolen. Denk hierbij aan je rijksregisternummer, de gegevens van je kredietkaart, je geboortedatum, … Op die manier kunnen fraudeurs in jouw naam aankopen doen, je bankrekening leeghalen, een krediet aanvragen of een bankrekening openen voor frauduleuze doeleinden. We spreken dan van identiteitsfraude.
Als slachtoffer van identiteitsfraude kan het even duren voor je alles weer op orde hebt en opnieuw toegang krijgt tot je gegevens, dus net als bij andere fraudevormen geldt: beter voorkomen dan genezen. Hieronder zetten we enkele slimme reflexen op een rij.
Gebruik voor elk account een uniek wachtwoord
Valt een van je wachtwoorden in verkeerde handen of word je gehackt? Als je voor elk account een uniek wachtwoord gebruikt, blijft de schade op andere websites beperkt.
Deel niet zomaar alles op social media
Hackers en fraudeurs kunnen je persoonlijke info gebruiken om hun phishing-aanvallen nog geloofwaardiger te maken of zo zelfs het antwoord raden op veiligheidsvragen om toegang te krijgen tot je account.
Gebruik tweestapsverificatie
Zo krijg je steeds een melding wanneer iemand met een nieuw apparaat zich probeert aan te melden met jouw account, en kan je meteen stappen ondernemen door je wachtwoord te wijzigen.
Controleer je bank- en kredietafschriften regelmatig
Herken je alle transacties of zitten er toch onbekende afschrijvingen tussen? Neem in dat laatste geval meteen contact op met je bank.
Zorg ervoor dat fraudeurs geen toegang hebben tot je brievenbus
Vertrek je op reis? Vraag iemand die je kent en vertrouwt dan om regelmatig je brievenbus leeg te maken zodat je post niet in verkeerde handen terechtkomt.
Verstuur nooit een kopie van je identiteitskaart per mail of via social media
Heb je dat toch gedaan? Blokkeer je kaart dan meteen via DocStop en bestel een nieuwe kaart bij je gemeente.
Vraagt een legitieme organisatie om een kopie van je identiteitskaart? Die kopieën worden doorgaans goed bewaard, maar niet altijd. Maak kopieën van je kaart daarom altijd onbruikbaar voor oplichters, bijvoorbeeld door er iets op te schrijven of een deel van de info onleesbaar te maken.
Laat niet zomaar iedereen een kopie van de e-ID nemen en/of geef nooit je e-ID aan derden
Een nieuwe smartphone? Vernietig je gegevens
Ook je oude computer, tablet of smartphone kan in verkeerde handen vallen. Vernietig daarom altijd je gegevens op oude toestellen.
Meer tips om je te beschermen tegen identiteitsdiefstal en andere vormen van digitale fraude vind je hier.
Werd u toch het slachtoffer van identiteitsdiefstal en/of -fraude? Doe dan aangifte bij de plaatselijke politie, en installeer Safe on Web om fraude direct te melden. Breng ook je bank op de hoogte zodat die je kaarten kan blokkeren.
Bronnen :
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.