Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

De nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2

Extra beveiliging voor uw online betalingen

Meer dan 10 jaar na de eerste betaalrichtlijn, lanceerde het Europees Parlement zijn nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 (of voluit Payment Services Directive 2). Deze heeft als doel één juridisch kader te creëren voor eenvoudiger, veiliger en efficiënter betalingsverkeer binnen Europa.

Wat betekent dit concreet?

PSD2 introduceert strengere regels om de veiligheid van uw online aankopen te garanderen. Zo kan het zijn dat u bij een online betaling in een webshop gevraagd wordt om bovenop de eenmalige code die u via sms ontvang ook het wachtwoord in te vullen dat u gebruikt voor uw Beobank Online toegang. Het is echter ook mogelijk om uw betaling te bevestigen aan de hand van de Digipass (indien u die hebt) of via uw Beobank Mobile applicatie en uw Beobank Mobile geheime code.

Wat moet u doen?

Indien u toegang hebt tot Beobank Online met een Digipass van het type DP320

Vooraleer online aankopen te doen, controleert u dus best of u uw Beobank Online wachtwoord nog kent. Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u hier een nieuw wachtwoord aanvragen, of via uw vertrouwde agentschap. Zij helpen u ook graag verder indien u hulp nodig hebt met uw Digipass, of bijkomende vragen hebt.

Indien u toegang hebt tot Beobank Online met een Digipass van het type DP260

Gelieve vooraleer online aankopen te doen hier een Beobank Online wachtwoord aan te vragen, of via uw vertrouwde agentschap.

Indien u bijkomende vragen hebt of hulp nodig hebt met uw Digipass, kunt u steeds terecht in uw agentschap.

Indien u toegang hebt tot Beobank Online via uw kredietkaart

Vooraleer online aankopen te doen, controleert u dus best of u uw Beobank Online wachtwoord nog kent. Mocht dit niet het geval zijn dan kunt u hier een nieuw wachtwoord aanvragen, of via uw vertrouwde agentschap.

Indien u nog geen toegang hebt tot Beobank Online

Om zeker te zijn dat u niet geblokkeerd raakt bij uw online aankopen, neemt u best contact op met uw vertrouwde agentschap om uw toegang tot Beobank Online aan te vragen. We bezorgen u uw gebruikersnaam, uw Digipass en uw voorlopig wachtwoord (u moet dit wijzigen bij uw eerste login) voor Beobank Online.

Indien u enkel een kredietkaart hebt bij Beobank, kunt u ook contact opnemen met Beobank Service Center op het nummer +32 (0)2 626 50 50, van maandag tot vrijdag van 8u tot 20u, en op zaterdag van 9u tot 12u30. Zij regelen meteen uw toegang tot Beobank Online en bezorgen u uw gebruikersnaam en uw voorlopige wachtwoord (u moet dit wijzigen bij uw eerste login) voor Beobank Online.

Vragen & Antwoorden

Waarom is de PSD2-richtlijn ingevoerd?

De tweede Europese richtlijn voor betalingsdiensten (PSD2), die in 2019 in werking trad, heeft een wettelijk kader gecreëerd voor een veiliger betaalverkeer voor de consument én de handelaar. Zo werden nieuwe regels uitgewerkt om klanten extra te beschermen bij hun online kaartbetalingen via de sterke cliëntauthenticatie.

Waarom wordt mijn betaling geweigerd op de handelaarswebsite? Vroeger werkte het wel.

Voor meer veiligheid moet u uw online aankopen op websites binnen de EU via een sterke authenticatie bevestigen. Dit is het gevolg van Europese wetgeving.

Daarom moet u uw aankopen bevestigen via:

  • Uw Beobank Mobile app en uw Beobank Mobile geheime code, of
  • Uw Digipass (indien u die heeft) of
  • Uw Beobank Online wachtwoord en de eenmalige code die u krijgt via SMS.

Indien de handelaar geen sterke authenticatie voorstelt (bv. 3DS Verified by Visa, Mastercard Secure code, Bancontact) en zijn betaalsysteem niet heeft aangepast, zullen de banken geen online betalingen meer mogen aanvaarden op zijn website.

De handelaar stelt geen sterke authenticatie voor. Hoe kan ik mijn aankoop op zijn website doen?

Indien de handelaar geen sterke authenticatie voorstelt en zijn betaalsysteem niet aanpast, zullen de banken geen online betalingen meer mogen aanvaarden op zijn website. Dat betekent dat u geen aankopen meer kunt doen op een website indien de handelaar geen bevestiging van uw aankoop voorstelt via:

  • Uw Beobank Mobile app
  • Uw Beobank Online wachtwoord en de eenmalige code die u krijgt via SMS
  • Uw Digipass

Deze verplichting geldt voor alle Europese banken en heeft de bedoeling om klanten en handelaren extra te beschermen bij online kaartbetalingen.

Wat is sterke cliëntauthenticatie en waarvoor dient het?

Sterke cliëntauthenticatie is een nieuwe verplichting die bedoeld is om betalingen veiliger te maken. Wanneer een consument een betaling verricht aan een handelaar in de EU, is er op het moment van de transactie een uitgebreidere authenticatie vereist.

Vroeger volstond het om het kaartnummer en de CVC code (verificatiecode) in te voeren. Met de PSD2-voorschriften is er vanaf nu meer informatie nodig.

Sterke authenticatie vergt de aanwezigheid van minstens twee kenmerken van deze drie:

  • iets dat u bezit (bankkaart, GSM),
  • iets dat u weet (wachtwoord, PIN code),
  • iets dat u eigen is (biometrie).

De vereisten van sterke cliëntauthenticatie in de EU dragen bij tot een kleiner frauderisico bij betalingen en online bankdiensten en beschermen de vertrouwelijkheid van de financiële gegevens van de consument.

Waarom heeft Beobank de nieuwe regel voor online betalingen ingevoerd?

De verplichting betreft alle Europese banken.

Banken mogen geen online betalingen op Europese websites meer aanvaarden die strijdig zijn met de nieuwe regelgeving om klanten en handelaren extra te beschermen bij online kaartbetalingen.

Die verplichting is van toepassing op alle banken in België en Europa.

Voor meer informatie over de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 kunt u terecht op de site van Febelfin.

Raadpleeg deze brochure voor meer informatie over uw rechten bij het uitvoeren van uw betalingen in Europa. Gelieve uw agentschap te contacteren als u deze brochure niet online kunt lezen.

Belangrijk!
Geef uw geheime gegevens (wachtwoord, kredietkaartnummer, codes voor internetbankieren, etc.) nooit door via telefoon, e-mail, sociale media of op websites die u niet kent.

Meer informatie over phishing

Hoe kunnen we u helpen?