Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

IPO: het ‘moment suprême’ voor beursgenoteerde bedrijven

Wat gebeurt er als een bedrijf op de beurs treedt?

Ikea, Facebook, Alibaba, Snapchat, Spotify, Zalando, … Allemaal hebben ze een IPO of ‘Initial Public Offering’ achter de rug. Maar er zijn net zo goed bekende bedrijven die bewust niet met hun aandelen  naar de beurs trekken. Wil je graag starten met beleggen? Dan loont het om te weten wat een IPO precies inhoudt en impliceert.

Wat is een IPO?

Een IPO (ofwel primaire emissie of beursintroductie) is het moment waarop een bedrijf voor het eerst zijn aandelen op de beurs begint te verkopen. De aandelen zijn dan beursgenoteerd en dus vrij verhandelbaar. Naar aanleiding van een IPO kunnen bedrijven zowel bestaande als nieuw gecreëerde aandelen op de beurs introduceren. Goed om te weten: een IPO sluit niet uit dat het bedrijf in kwestie ook een deel niet-beursgenoteerde aandelen heeft. 

Is het verstandig om in een IPO te beleggen?

Een IPO geeft doorgaans aan dat het goed gaat met het bedrijf in kwestie. Beursgenoteerde bedrijven moeten de zeer kostelijke voorbereiding op beursgang namelijk kunnen financieren. Bedrijven die naar grote beurzen trekken, doen dat doorgaans pas wanneer ze geloven dat ze er ettelijke miljoenen mee kunnen verdienen. Toch gaan veel beleggers IPO’s liever uit de weg.

Beursintroductieprijzen

Heel wat beleggers tekenen liever niet in op beursintroducties, omdat ze het gevoel hebben dat introductieprijzen vaak te optimistisch zijn. Bovendien is er geen voorgeschiedenis waarop ze zich kunnen baseren om in te schatten hoe goed een aandeel het zal doen. Ten slotte brengt een IPO vaak heel wat persaandacht met zich mee. Al die publiciteit is uiteraard mooi meegenomen voor het bedrijf zelf, maar investeerders riskeren dat ze zich in grote aantallen laten meeslepen waardoor er een ‘bubble’ ontstaat. 

Niet alle grote bedrijven trekken naar de beurs

Voor elk groot bedrijf dat naar de beurs trekt, is er wel een groot bedrijf dat bewust niet voor een beursintroductie kiest (bijvoorbeeld Auchan). Ze houden hun kapitaal liever privé om verschillende redenen. Zo lopen bedrijven vanaf een IPO het risico dat hun concurrenten via de nodige omwegen meerderheidsaandeelhouder worden. Bovendien is de beurs weinig vergevingsgezind wat beleidsfouten betreft, en zien niet alle bedrijven het zitten om elke investering die ze doen, uitgebreid te moeten motiveren bij hun aandeelhouders.

Wat zegt de wet over primaire emissie?

Beursgenoteerde bedrijven moeten aan tal van verplichtingen voldoen. Zo moeten ze: 

  • concrete groeiplannen hebben (strategie). Meer bepaald moet er een prospectus worden opgesteld en goedgekeurd door een uitgiftebegeleidende bank. 
  • transparant communiceren over het al dan niet bereiken van die doelen.
  • in België verplicht een onafhankelijk auditcomité oprichten om hun groei te bewaken.
     

Hoe kunnen we u helpen?