Met welke trucs lokken fraudeurs u in de val?
Phishing, vishing, identiteitsfraude, social engineering, … We brengen de meest voorkomende zwendelpraktijken aan het licht.
De laatste tijden komt er steeds meer kredietfraude voor. Kijk dus uit voor aanbiedingen en rentevoeten die te mooi lijken om waar te zijn. Waaraan herkent u ze?
De creativiteit van cybercriminelen lijkt grenzeloos. Ze bedenken steeds opnieuw allerlei trucs om mensen in de val te lokken en op te lichten. Het al indrukwekkend aantal soorten online fraude is onlangs uitgebreid met een nieuwe variant: frauduleuze kredietaanbiedingen.
Het lokaas is in dit geval een kredietaanbieding tegen een ongelooflijk lage rentevoet. De oplichters nemen langs allerlei wegen contact op met hun mogelijke slachtoffers: berichten op de sociale media (Facebook, Messenger, Whatsapp, ...), e-mails of reclame op het internet. Het kredietaanbod dient om contact te leggen met nietsvermoedende consumenten en hen geld of vertrouwelijke gegevens te ontfutselen. De fraudeurs verklaren zich bereid om uw zogeheten kredietdossier te aanvaarden, maar dan moet u bijvoorbeeld wel eerst de dossierkosten of een verzekering betalen. Zodra u die overschrijving hebt uitgevoerd, verdwijnt de “kredietinstelling” uiteraard met de noorderzon. De kans is klein dat u ooit nog een cent recupereert van uw storting! Voer dus nooit uw persoonsgegevens, wachtwoorden of login, kaartnummer of bankgegevens in op een website en verstuur ze niet via e-mail. Beobank en alle andere banken zullen u dit nooit vragen!
Twijfelt u aan de identiteit van een kredietverlener? De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) publiceert lijsten van erkende kredietgevers in hypothecair en consumentenkrediet en een register van bemiddelaars in consumentenkrediet. Niemand mag immers zomaar kredieten aanbieden. De FSMA waarschuwt meer specifiek voor frauduleuze leningen die afkomstig lijken te zijn van banken of hun kredietpartners. Bovendien aarzelen fraudeurs niet om zich voor te doen als echte kredietinstellingen of hun medewerkers. U ontvangt dan e-mails of sms’jes die bijna perfect de huisstijl van uw bank imiteren, inclusief logo, een professioneel opgestelde tekst, een uitnodiging om contact te leggen … Wees dus op uw hoede. Controleer onder andere het webadres (de URL) van de website. Soms staat daar “beobank” in, maar daarom is het nog niet de officiële website van uw bank. Voorbeelden van zo’n valse adressen zijn "bank-beobank.be" of "beobank-connection.com". We kunnen het niet genoeg herhalen: een bank zal u nooit vragen om uw persoonsgegevens prijs te geven via e-mail of sms of om op die manier uw Digipass te updaten. Twijfelt u ergens aan? Neem dan contact op met de klantendienst van uw bank. Bent u bang dat u het slachtoffer van oplichterij bent? Dien dan onmiddellijk klacht in!
Let dus op als u een krediet nodig hebt. Doe alleen rechtstreeks en via onze officiële website een beroep op een betrouwbare partner zoals Beobank voor een krediet om bijvoorbeeld werken uit te voeren, een wagen te kopen of andere plannen te verwezenlijken.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.