Black Friday: 5 tips om niet in de val te lopen
Online winkels en boetieks voeren heel de maand november de ene promotie na de andere ter gelegenheid van Black Friday. 5 tips om niet in de val te lopen.
Black Friday en Cyber Monday zijn niet langer een louter Amerikaans fenomeen en behoren stilaan ook in onze contreien tot de eindejaarstradities. Na Thanksgiving Day (de vierde donderdag van november en de dag waarop Amerikanen hun dank betuigen voor alles wat goed is) volgt Black Friday. Traditioneel is Black Friday – dit jaar op 29 november – een vrije dag en de drukste shoppingdag van het jaar in de Verenigde Staten. Black Friday is de opener van de eindejaarsaankopen, de ideale gelegenheid om je bank- of kredietkaart boven te halen en alvast een hele resem cadeaus te kopen. Winkeliers strijden om de aandacht van de consument en geven dan fikse kortingen, een traditie die ook naar onze streken is overgewaaid.
Sinds 2005 volgt na Black Friday een dag waarop je in onlineshops gigantische kortingen kunt scoren: Cyber Monday. De onlinewinkels wilden namelijk ook hun graantje meepikken van het populaire koopjesmoment. Shop.org, een Amerikaanse vereniging van onlineretailers, ging daarom op zoek naar een equivalent voor Black Friday voor de onlineshoppers. Black Monday, Blue Monday, of Green Monday werd het uiteindelijk niet. De Amerikaanse uitvinders van deze bijzondere dag kwamen op de proppen met de naam ‘Cyber Monday’, wat duidelijk aangeeft dat deze koopjesdag focust op onlinewinkelen.
Op 2 december 2019 kun je dus extra voordelig kopen in webwinkels. In de praktijk is het onderscheid tussen Black Friday en Cyber Monday echter aan het vervangen. De meeste deelnemende handelaars maken er meteen een groot kortingweekend van, dat loopt van vrijdag tot en met maandag. Het onderscheid tussen fysieke winkels en webshops valt hierbij weg, aangezien je doorgaans dezelfde mooie kortingen krijgt.
De onlineverkoop in België blijft trouwens sterk groeien. In de eerste helft van 2019 werden online circa 55,3 miljoen aankopen gedaan. Dat is een stijging van maar liefst 25 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar (44,2 miljoen aankopen), zo blijkt uit onderzoek van BeCommerce, de koepelorganisatie van webshops.
“In 2018 zagen we al een record aan uitgaven online. De Belgen gaven toen 10,67 miljard euro uit, wat al een half miljard meer was dan in 2017. We zien dat, gedurende de eerste helft van 2019, deze consistente groei is voortgezet met 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Als de e-commerce dit jaar aan dit tempo blijft groeien, lijkt het erop dat we dit jaar de magische grens van 11 miljard euro zullen doorbreken”, ziet Sofie Geeroms, managing director bij BeCommerce.
De meeste onlinebetalingen gebeuren via een bankkaart (Bancontact, 39 procent van de betalingen in het tweede kwartaal dit jaar) of een kredietkaart (30 procent). De smartphone wordt steeds populairder ten koste van de desktop en tablet. “Ondanks de daling van desktop en tablet voor online inkopen, blijft de laptop wel nog steeds het populairste toestel voor het uitvoeren van online bestedingen. Ongeveer de helft van de uitgaven wordt via een laptop verricht (47%)”, verduidelijkt Sofie Geeroms.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.