De Belg, een stevige maar ongestructureerde spaarder
De Belg spaart voor de kinderen, het huis, het pensioen of een reis. Zo laat jij jouw spaarinspanningen renderen.
De ecologische voetafdruk van bedrijven is een belangrijk criterium voor 66% van de Belgische consumenten; een derde is zelfs bereid om meer te betalen om minder te vervuilen.
De opeenvolging van natuurrampen (van de overstromingen in juli 2021 tot de recente bosbranden rond de Middellandse Zee) hebben indruk gemaakt. Volgens een exclusieve enquête1 die Beobank samen met onderzoeksinstituut Ipsos voerde, vindt maar liefst 85% van de Belgen de ecologische transitie belangrijk. Een bijna eensgezind resultaat weerspiegelt het groeiende bewustzijn bij de bevolking rondom de klimaatverandering en de impact op het milieu.
De overgrote meerderheid van de Belgen (69%) gelooft dat hun eigen handelen een belangrijke rol speelt in de beperking van hun ecologische voetafdruk. Dat vertaalt zich in concrete acties, vooral in tijden van de energiecrisis. Zo installeerde 34% van de Belgen efficiëntere isolatie, 26% koos voor zonnepanelen, 9% installeerde een warmtepomp en 5% schakelde over op een elektrische auto. Er bestaan diverse oplossingen op maat die u kunnen helpen om dergelijke groene investeringen makkelijker te financieren.
Als het om consumptiegewoonten gaat, gelooft twee derde van de Belgen dat de ecologische voetafdruk van een bedrijf een (zeer) belangrijk criterium is bij de aankoop van zijn goederen en diensten. Slechts 12% ziet het als een onbelangrijke factor. Met andere woorden, wordt het essentieel voor bedrijven om te investeren in de ecologische transitie. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico dat hun klanten op lange termijn andere leveranciers verkiezen.
Voor consumenten blijft de prijs de belangrijkste hindernis om groener te kopen. Zeven op de tien Belgen geloven dat de ecologische transitie consumptiegoederen (voeding, kleding, gezondheid…) duurder maakt. Tegelijk is 'slechts' een derde van de Belgen bereid om meer te betalen voor groenere goederen en diensten. Hier zijn echter grote generatieverschillen. Bijna de helft van de jongeren (jonger dan 27 jaar), de consumenten van morgen, is bereid meer te betalen om minder te vervuilen.
1 De enquête is in juli 2023 namens Beobank uitgevoerd door Ipsos bij 1.000 Belgen tussen 18 en 65 jaar.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.