4 tips voor trouwere klanten!
Je spaart kosten noch moeite om nieuwe klanten aan te trekken. Prima, maar soms gaat dit ten koste van je bestaande klanten. Die leveren nochtans de basis voor je groei! Leg ze dus in de watten …
Een klant die wegloopt, komt zelden terug! Dus is het belangrijk om al je klanten te behouden. Dat is trouwens vaak ook goedkoper dan prospects overtuigen! Volg daarom deze tips:
Verzorg de klantenervaring
“Elke klant is uniek!” Dit is niet zomaar een slogan … Je hebt er alle belang bij om je commerciële inspanningen af te stemmen op een zo persoonlijk mogelijke service. Waarom? Omdat je klanten gevoelig zijn voor een originele, individuele ervaring. Toon je klanten dat je ze kent en hun verwachtingen begrijpt. Kortom, zet ze centraal in alles wat je doet! Zij zullen je meer waarderen en zo bouw je aan een duurzame relatie …
Kwaliteit blijft hoofdzaak
Ligt voor de hand, zeg je? Toch is het goed om te beseffen dat je klanten waarschijnlijk zullen weglopen als de kwaliteit van je aanbod daalt. Er is immers niets ergers, dan mensen ontgoochelen die in je hebben geloofd. Hou dus de kwaliteit minstens constant. Maar het kan beter: verfijn je producten nog, schaaf je commerciële aanpak bij en bied een onberispelijke service na de verkoop.
“Wij beseffen niet altijd hoeveel grote schatten wij zelf in handen hebben …”, Paulo Coelho
Wees beschikbaar en aandachtig
Iedere mens heeft aandacht nodig, dus ook je klanten. Luister niet alleen, maar probeer ze te begrijpen! Daar doe je trouwens niet alleen je klanten een plezier mee … Je hebt de feedback van je klanten broodnodig voor je eigen evolutie. Durf kritisch naar jezelf te kijken. En laat je klanten zien dat je ze begrepen hebt! Waarom zou je ze geen ludieke tevredenheidsenquête laten invullen? Ze stellen het gewoonlijk op prijs als je proactief bent. Toon je ook toegankelijk en beantwoord hun vragen snel en nauwkeurig …
Gebruik de nieuwe technologieën weloverwogen
Je beschikt tegenwoordig over heel wat tools om je klantenrelatie te verbeteren. Sociale media zijn gemakkelijk, flexibel en voordelig. Ze helpen je om de afstand tot je klanten te verkleinen. Heb je er al eens aan gedacht om een foto van je nieuwe collectie op Instagram te posten? Het is een originele manier om je volgers te informeren. Verzorg ook je website en aarzel niet om met e-commerce te beginnen!
Om je klantentrouw te verhogen, zet in op:
- Klantenervaring
- Kwaliteit
- Luisterbereidheid
- Nieuwe technologieën
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.