Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Notariskosten, registratierechten,… Welke kosten komen kijken bij de aankoop van een woning?

Welke kosten bij de aankoop van een woning?

Er komen heel wat kosten kijken bij de aankoop van een woning: registratierechten, notariskosten, de hypotheek. Dit is wat u moet verwachten!

Welke kosten moet u voorzien bij de aankoop van een huis?

Naast de aankoopprijs van uw nieuwe woning moet u rekening houden met verschillende kosten en belastingen. Ten eerste zult u de kosten van de aankoopakte moeten betalen. Ten tweede zijn er ook notariskosten verbonden aan uw hypotheek.

1. Kosten voor de aankoopakte

De kosten voor de aankoop van een woning – vaak aangeduid als notariskosten – omvatten verschillende vergoedingen en belastingen. De belangrijkste kostenpost zijn traditioneel de registratierechten, een belasting die verschuldigd is voor de registratie van de aankoopakte, behalve als het gaat om een nieuwe woning die onder het btw-stelsel wordt verkocht (21%).

Het bedrag van de registratierechten hangt af van het gewest waar het onroerend goed gelegen is.

In Vlaanderen:

  • Basisregistratierecht aan het standaardtarief van 12%.
  • Korting van 3% voor de aankoop van een enige en eigen gezinswoning en zelfs van 1% indien u een energierenovatie doorvoert.
  • Korting op de eerste schijf van 93.333 euro als de verkoopprijs lager is dan 220.000 euro of 240.000 euro (centrumsteden en gemeenten in de Vlaamse rand rond Brussel).
  • Mogelijke terugbetaling van 60% van de rechten in geval van herverkoop binnen 2 jaar indien het normale tarief van 12% is toegepast.

In Wallonië:

  • Basisregistratierecht aan het standaardtarief van 12,5% (van de verkoopprijs).
  • Korting op de eerste 20.000 euro (d.w.z. een besparing van 2.500 euro aan het standaardtarief) voor de aankoop van een enige en eigen gezinswoning.
  • Verlaagd tarief van 6% voor de aankoop van een bescheiden woning (kadastraal inkomen lager dan 745 euro) tot een plafond van 167.000 of 178.000 euro.
  • 60% van de rechten kan worden terugbetaald bij doorverkoop binnen 2 jaar.

In Brussel:

  • Basisregistratierecht aan het standaardtarief van 12,5% (van de verkoopprijs).
  • Korting op de eerste schijf van 175.000 euro voor de aankoop van een enige en eigen gezinswoning.
  • 36% van de rechten kan worden terugbetaald bij doorverkoop binnen 2 jaar.

Naast de registratierechten, komen de volgende kosten en belastingen boven op de aankoopkosten voor uw nieuwe woning:

  • Notariskosten: verlaagde wettelijke tarieven in 2023, ongeveer 1% van de verkoopprijs (afnemend bedrag) + 21% BTW
  • Administratieve kosten van de notaris (opzoekingen, …), beperkt tot 750 euro + BTW
  • Vergoedingen (kosten betaald door de notaris): 262 euro + BTW
  • Diverse aan de staat verschuldigde kosten: kosten voor bijlagen (100 euro), inschrijving hypotheek (240 euro), schrijfkosten (100 euro + BTW)
  • Onroerende voorheffing: aandeel verschuldigd aan de verkoper tot de volgende vervaldag

U kunt een simulatie van de totale aankoopkosten uitvoeren op de website notaris.be.

 

2. Notariskosten met betrekking tot het hypothecair krediet

U moet ook naar de notaris voor de inschrijving van uw hypothecair krediet in het juiste register. Net zoals de aankoop bestaan de kosten voor de akte van uw hypothecair krediet uit verschillende elementen.

Om te beginnen zijn er de wettelijke bedragen die u aan de notaris moet betalen en die bestemd zijn voor de Staat.

  • Registratierechten aankoop woning: 1% van het door de hypotheek gedekte bedrag
  • Hypotheekrechten: 0,3% van het door de hypotheek gedekte bedrag
  • Hypotheekkosten: 230 euro of 985 euro (hypotheek van meer dan 300.000 euro)
  • Kosten voor bijlagen: 100 euro
  • Schrijfkosten 262 euro + BTW

Dan is er nog het eigenlijke ereloon van de notaris en de vergoedingen.

  • Notariskosten: 848,37 euro + BTW
  • Administratieve kosten: 550 euro voor een aanvullende akte of 750 euro + BTW
  • Vergoedingen: 262 euro + BTW

Op 1 januari 2023 trad een hervorming van de notariële diensten in werking, met inbegrip van een aanpassing van de erelonen voor vastgoedaktes1. Voor de aankoop van een onroerend goed en de financiering ervan met een krediet, met een aankoopprijs tot 850.000 euro, geldt voor de kopers een vermindering:

  1. van gemiddeld 10% op de notariskosten voor de aankoopakte;
  2. van 20% op de notariskosten voor de hypotheekakte;
  3. en een vast bedrag voor de behandelingsvergoeding die de notaris voor beide akten in rekening mag brengen. Dit laatste bedraagt 750 euro voor de eerste akte (verkoop of krediet) en 550 euro voor de aanvullende akte (krediet, hypothecair mandaat).

Deze kortingen gelden alleen als de koper een natuurlijke persoon is en dit het enige onroerend goed is dat hij zelf zal bewonen.

Voor een nauwkeurige schatting aangepast aan uw situatie, kunt u terecht op de website notaris.be.

Bij Beobank nemen wij graag uw budget onder de loep en bekijken wij samen met u uw kosten en inkomsten, zodat u uw project kunt verwezenlijken.

Gebruik gerust onze vastgoedchecklist om vol vertrouwen aan uw vastgoedprojecten te beginnen.

 

Bouwen, kopen of herfinancieren?

Ontdek onze eenvoudige en betrouwbare oplossingen voor een Hypothecair Krediet.

Maak een afspraak

Hypothecair krediet, onder voorbehoud van aanvaarding van uw dossier en wederzijds akkoord.

Hoe kunnen we u helpen?