Een nieuwe auto kopen: een berekend avontuur?
Ben je er al uit of je voor diesel, benzine, CNG of een hybride opteert? En wat is het totale kostenplaatje van een nieuwe wagen? En betaal je de aankoopprijs best in...
De afgelopen jaren is er een wildgroei aan systemen ontstaan met vignetten, nummerplaatherkenning, lage emissiezones en … boetes die flink kunnen oplopen bij het niet naleven van de milieuregels. Wanneer je een ander land bezoekt, word je immers verondersteld er de regels te kennen en ze ook na te leven.
Ondanks de wirwar zit er wel één rode draad in de aanpak van de diverse Europese landen: doorgaans worden uitsluitend steden geviseerd. Als je enkel via de autosnelweg door een land reist, hoef je je dus meestal geen zorgen te maken. Als je toch steden bezoekt, maar voor het binnenrijden op het openbaar vervoer overschakelt, is er vaak ook geen probleem. Wanneer je zorgeloos wilt cruisen en steden binnenrijden zonder risico op milieuboetes, zal je je huiswerk moeten maken.
Op dit moment is er geen officiële overkoepelende organisatie die alle maatregelen rond milieu en mobiliteit bundelt. Je moet je behelpen met de site van de nationale of stedelijke overheden, automobilistenverenigingen als Touring en VAB en commerciële organisaties als greenzones.eu en urbanaccessregulations.eu. Wij concentreren ons hier op de regels voor de buurlanden op het vasteland, maar hou er rekening mee dat er ook milieuzones bestaan in Denemarken, Italië, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Frankrijk hanteert sinds 2016 een systeem met milieuzones en vignetten. Een vignet verkrijgen is eenvoudig en kost je minder dan 5 euro (verzending inbegrepen) via het officiële portaal. Frankrijk onderscheidt zes categorieën in evenveel kleuren, afhankelijk van de datum waarop het voertuig is ingeschreven, de energieklasse en de euronorm.
Wanneer je je vignet hebt ontvangen en op je voorruit hebt gekleefd, kan je met een gerust hart naar Frankrijk tuffen. Dankzij de kleur van je vignet – groen voor de meest ecologische voertuigen tot grijs voor de meest vervuilende – weet je meteen of je een bepaalde zone al dan niet in mag tijdens bepaalde uren of dagen, omdat de stedelijke overheid of de regio dat zo heeft bepaald of omdat er een smogalarm geldt. Voor chauffeurs met de minst vervuilende auto’s kunnen er ook bepaalde voordelen gelden, zoals gratis parkeren.
Rij je met een voertuig zonder vignet door een zone waar op dat moment een vignet verplicht is, dan riskeer je een boete. Ook als je met een leasewagen rijdt: de chauffeur is verantwoordelijk voor het hebben van het juiste vignet, niet de leasemaatschappij.
Drie steden in Nederland stelden een milieuzone in voor personenwagens: Arnhem, Rotterdam en Utrecht. Nijmegen werkt ook aan een milieuzone, in andere steden zoals Breda en Eindhoven geldt de milieuzone tot nog toe enkel voor vrachtwagens en bussen.
Er is in Nederland voorlopig geen landelijk beleid rond milieuzones, elke stad bepaalt zijn eigen aanpak. Vandaar het verschil in regels. Ook de boetes variëren van stad tot stad. In Arnhem mogen dieselauto’s van voor 1 januari 2005 niet meer binnen sinds 1 januari 2019. De stad werkt met nummerplaatherkenning en hanteert een waarschuwingssysteem tot 1 april 2019. Daarna kost een overtreding 95 euro. Rotterdam en Utrecht weren personenwagens op diesel van voor 1 januari 2001. Het Nederlandse kabinet plant wel om vanaf 2020 een uniform systeem te hanteren over heel Nederland.
Sinds 2008 werden in tal van Duitse steden Umweltzones (milieuzones) ingevoerd. Alleen wanneer je auto voorzien is van een Umweltplakette (milieuvignet) mag je zo’n zone inrijden. Dat geldt net zo goed voor Duitse als voor buitenlandse chauffeurs. Automobilistenverenigingen Touring en VAB bieden via hun website de Duitse vignetten te koop aan (reken op minstens 12 euro plus verzendingskosten). Net als in Frankrijk hangt de kleur van je vignet samen met de mate van vervuiling die je wagen veroorzaakt.
Heb je geen groen vignet, dan mag je in bepaalde steden of zones niet binnen. Bovendien geldt er sinds 1 januari 2019 in Stuttgart een dieselverbod voor voertuigen met Euronorm 4 of lager (met een Euro 5 of 6 mag je de stad wel nog in). Het aangekondigde dieselverbod voor Frankfurt dat zou ingaan op 1 februari 2019 is uitgesteld.
Het Duitse milieuvignet is in steeds meer steden van kracht. Met een rode sticker mag je bijna geen enkele stad meer in, en met een gele is het ook moeilijk. Snor je enkel over de Autobahn, dan heb je geen sticker nodig. Maar wanneer je zonder een milieuvignet een Umweltzone binnenrijdt, riskeer je een boete.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.