Vlucht vertraagd of geannuleerd? Hier heb je recht op
Wat als je gestrand bent in de luchthaven? Wij vertellen je waar je recht op hebt.
Ben je op vliegvakantie en wordt je identiteitskaart gestolen of verlies je ze, dan is je eerste reactie wellicht een kleine paniekaanval. Gelukkig is dat nergens voor nodig, want er zijn voldoende zaken die je in orde kan brengen voordat je terug op dat vliegtuig moet stappen. In geval van diefstal moet je eerst naar het lokale politiekantoor gaan om een aangifte van diefstal te doen. Met dat proces-verbaal en pasfoto’s (die je ter plaatse kan maken) trek je vervolgens naar de Belgische ambassade of het Belgische consulaat in het land waar je je op dat moment bevindt. Hier krijg je meteen een voorlopig identiteitsdocument.
Verblijf je in een land waar er geen ambassade of consulaat is: ook geen paniek. Dan trek je naar de vertegenwoordiging van een ander land of dat van de Europese Unie.
Er zijn een aantal zaken die je op voorhand, van thuis uit, kunt doen om deze procedure te vergemakkelijken. Neem bijvoorbeeld een foto van je identiteitskaart – voor en achterkant – en mail deze naar jezelf. Zo kan je daar vanop eender welke plaats aan en kan je de nodige documentnummers meteen aan de ambassade of het consulaat tonen. Dit maakt het hen veel eenvoudiger om zo snel mogelijk voor een voorlopig identiteitsdocument te zorgen. Beschik je na de diefstal of het verlies van je identiteitskaart nog over andere documenten waarmee je jezelf kan identificeren, zoals je rijbewijs, dan neem je die ook best mee naar de ambassade.
Heb je een voorlopig identiteitsbewijs gekregen? Dan kan je je verloren identiteitskaart of paspoort onmiddellijk blokkeren door te bellen naar DOC STOP (00800 2123 2123), dit is essentieel voor het voorkomen van identiteitsfraude. Enkele minuten later is je identiteitskaart niets meer waard en ben je gespaard van eventuele financiële gevolgen zoals het openen op jouw naam van een telefoonabonnement, een aankoop via de post, enzovoort. Een tijdje later ontvang je een brief waarin je melding van verlies of diefstal wordt bevestigd. Je moet dan zo snel mogelijk na je thuiskomst een nieuw, geldig document aanvragen bij je gemeentehuis.
Stel, je bank- of kredietkaart is gestolen of je raakte ze verloren. Eerst en vooral moet je meteen bellen naar Card Stop (078 170 170) om je kaart zo snel mogelijk te laten blokkeren. Dit kan elke dag, op eender welk moment. Welke informatie moet je doorgeven? Het aantal kaarten dat geblokkeerd moet worden, het type kaart, de naam van de uitgever van de kaart (dit is vaak je bank), het rekeningnummer verbonden aan de verloren of gestolen kaart, het kaartnummer van de betaalkaart die je wil blokkeren en de persoonlijke gegevens van de betrokken kaarthouder. Heb je deze informatie niet allemaal voorhanden? Geen probleem, de persoon aan de andere kant van de lijn helpt je zo snel mogelijk bepalen om welke kaart het gaat.
Trek vervolgens naar de lokale politie om een melding van diefstal te doen en vraag naar een kopie van het proces-verbaal. Nu is het tijd om je bank te verwittigen en een nieuwe bankkaart aan te vragen.
Let op: Belgische ambassades en consulaten kunnen je geen financiële hulp bieden. Als je niet over een applicatie beschikt om zonder bankkaart overschrijvingen te doen, kan je je reisverzekaar contacteren. Zij kunnen je helpen met de administratie die zo’n diefstal met zich meebrengt en je indien nodig een noodbudget uitkeren.
Een laatste optie is dat je het thuisfront geld laat opsturen. Via organisaties als Western Union kan je het geld binnen het uur al in je handen hebben.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.