Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Opgelet met oplichters!

Opgelet voor valse berichten!

Wat als... je financiële instelling, softwareleverancier, koerierdienst, telefoonmaatschappij of een andere instantie via email of telefonisch naar je wachtwoorden of de codes van je Digipass of bankkaarten vraagt? Een gouden tip: reageer nooit op dergelijke vragen. Opletten blijft de boodschap want fraudeurs worden steeds creatiever.

Phishing, dat is de verzamelnaam van technieken die oplichters gebruiken om je geheime gegevens zoals wachtwoorden, nummers van kredietkaarten of codes voor internetbankieren te ontfutselen. Via e-mail, maar ook telefonisch doen de fraudeurs zich voor als vertegenwoordigers van bedrijven die je vertrouwt: je bank, gsm-operator, de post, je soft- of hardwareleverancier, een winkel, enzovoort. De valse berichten zien er steeds professioneler uit, zodat zelfs mensen die op voorhand goed gewaarschuwd zijn, gaan twijfelen over de echtheid. Helaas gebeurt het ook nog vaak dat door onwetendheid of onoplettendheid, toch vertrouwelijke gegevens in de verkeerde handen vallen...

beobank@mailing.be

Vorig weekend werden ook valse e-mails verstuurd van dit adres. De fraudeurs hebben het hierin over mogelijke problemen met internetbankieren voor sommige klanten, en het feit dat een nieuw betaalsysteem werd ontwikkeld. Er wordt aan de klanten gevraagd om via een link aan te loggen op dit nieuwe systeem, met de waarschuwing dat anders de rekening wordt geblokkeerd. Deze mail is niet van Beobank. Verwijder het bericht meteen.

Nieuwe truc

Een nieuwe manier om mensen geld afhandig te maken, werkt via e-mail. Klanten krijgen eerst een e-mail van bijvoorbeeld een leverancier, softwarebedrijf of financiële instelling met de vraag om een betaling te doen van 1 euro (of een ander minimaal bedrag) om een zogezegd probleem op te lossen (bijv. update van software). De klant opent de link in de e-mail, waarna valse betaalschermen tevoorschijn komen. Nietsvermoedend worden de kaartgegevens en bankcodes om internetbetalingen te doen, ingevuld op de valse website. Deze gegevens worden nadien door de fraudeurs gebruikt om betalingen naar hun eigen rekening uit te voeren. Bovendien krijgt de klant soms de boodschap dat de betaling niet gelukt is, waardoor hij meerdere keren de code aan de oplichters doorgeeft.

Andere truc

Fraudeurs overtuigen soms ook de klant om zijn vertrouwelijke gegevens door te geven met een smoes. Er vallen bijvoorbeeld mooie prijzen te winnen, de klant heeft recht op een terugbetaling of er dient een bestelling geannuleerd te worden. Fraudeurs doen zich bijvoorbeeld voor als medewerkers van Microsoft waarbij ze vragen een software te installeren en een betaling te doen. Of valse verkopers op 2de hands vragen een paypal account te openen en die te activeren. Er zijn ook valse e-mails van Base in omloop die het hebben over het feit dat uw rekening verkeerdelijk 2 keer werd gedebiteerd. En de fraudeurs vragen je dan om bankgegevens in te vullen via een formulier. Ga hier niet op in. Onthoud ook dat terugbetalingen door een handelaar of annulatie van bestellingen nooit moeten bevestigd te worden met een Digipass-code of andere code om internetaankopen te doen.

En dus?

Daarom nogmaals deze waarschuwing: deel nooit via e-mail, telefoon of sms de codes van een Digipass of andere vertrouwelijke gegevens! Geen enkele bank, leverancier of instelling die je goed kent, vraagt ooit deze informatie op via digitale weg of telefonisch. En heb je per ongeluk toch geheime informatie doorgegeven? Neem dan direct contact op met Card Stop (078 170 170) of met je bank, zodat je rekeningen, kaarten en toegangscodes kunnen geblokkeerd en veranderd worden. Heb je een frauduleuze mail gekregen? Stuur deze dan door naar fraudebe@beobank.be en verdacht@safeonweb.be. Een fraudegeval melden kan ook hier

Enkele goede tips!

- Krijg je een telefoontje van iemand die je persoonlijke gegevens of bankgeheimen vraagt? Geef deze informatie onder geen beding, ook al werkt degene die jou belt zogezegd voor een bedrijf dat je kent of waar je klant bent.

- Gooi geen uittreksels of andere bankdocumenten integraal in de papiermand. Versnipper of verscheur ze in kleine stukjes en verspreid ze daarna over meerdere vuilnisbakken. Zo maak je het oplichters die je afval uitpluizen, extra moeilijk om gegevens te reconstrueren.

- Via Beobank Online kan je je inschrijven op de dienst Beobank Alert. Hiermee krijg je van ons een sms of e-mail als je kredietkaart wordt gebruikt voor een transactie groter dan 150 euro en kan je snel ingrijpen indien nodig.

- Laat een goed programma voor de beveiliging van je gegevens op je computer installeren. Ongewenste e-mails zullen dan automatisch worden verwijderd. Maar toch blijft het opletten geblazen, want sommige vervalsers weten ook deze filters handig te omzeilen!

- Bewaar nooit de pincode van je bankkaart op dezelfde plaats als de kaart zelf.

Meer nuttige tips vind je op www.safeonweb.be

Hoe kunnen we u helpen?