Uw financiën online beheren: zo werkt het
Natuurlijk kan u betalen met Beobank Mobile, maar online bankieren houdt nog veel meer in. Wij zetten de handigste functies voor u op een rij.
Dankzij uw kredietkaart kunt u bepaalde projecten realiseren en uitgaven op uw eigen tempo terugbetalen. Om consumenten te beschermen, heeft de wetgever enkele mechanismen ingevoerd. Een daarvan is de nulstelling, een technische term voor een eenvoudig gegeven dat u moet helpen uw krediet beter te beheren. Zo kunt u vermijden dat uw uitgaven een permanente financiële last worden.
In 2013 werd de verplichte nulstellingstermijn ingevoerd: die moet consumenten beschermen tegen het risico van een te zware schuldenlast. Bedoeling is te vermijden dat de kredietfaciliteit permanent een negatief saldo vertoont en zo een financiële last wordt. Praktisch gezien betekent het principe van de nulstelling dat u het negatieve saldo van uw kredietkaart voor een bepaalde datum aanzuivert:. In het geval van een kredietkaart zet u aldus de tellers opnieuw op nul en kunt u met een gerust hart uw kaart gebruiken tot de volgende vervaldag.
De nulstelling is van toepassing op kredietlijnen, zoals bij een kredietkaart (Visa, Mastercard) en stelt u in staat te beschikken over een bepaalde geldsom. U kunt echter niet permanent onder nul blijven staan. De wet schrijft voor elke kaart een bepaalde nulstellingstermijn voor waarbinnen u het saldo moet aanzuiveren.
Bij Beobank varieert deze termijn tussen 22 tot 94 maanden en wordt bepaald op basis van de kredietlijn en de debetrente. Goed om te weten is dat de maximale wettelijke termijn voor een kredietlijn tot € 5.000 niet meer dan 60 maanden mag bedragen. Voor kredietlijnen van meer dan € 5.000 kan dit tot 96 maanden zijn.
Elke maand ontvangt u een rekeninguittreksel dat u de mogelijkheid biedt op uw eigen tempo het verschuldigde bedrag terug te betalen.
Stel dat u een kredietkaart met een reserve van € 3.000 heeft en beschikt over een nulstellingstermijn van 44 maanden. U ontvangt deze kaart begin augustus 2024 en begint ze voor uw aankopen te gebruiken op 18 augustus. Dat betekent dat u elke maand een minimumbedrag1 moet terugbetalen en het volledige saldo aangezuiverd moet hebben tegen 18 april 2028, dus 44 maanden na uw eerste aankoop. De nulstellingstermijn wordt bepaald bij ondertekening van uw contract en kan verschillen naargelang diverse factoren, zoals de kredietlijn of de debetrente. Al deze inlichtingen krijgt u op voorhand en de precieze nulstellingstermijn staat op uw rekeninguittreksels van Beobank, zodat u het makkelijk kunt opvolgen.
Het is belangrijk te preciseren dat de nulstelling een maximale termijn vertegenwoordigt. U heeft altijd de mogelijkheid het saldo al voor de uiterste datum terug te betalen en een nieuwe nulstellinstermijn te starten zodra u uw kaart opnieuw gebruikt. Stel dat u het gebruikte bedrag van uw kredietlijn volledig terugbetaalt in januari 2025, dan begint er een nieuwe termijn van 44 maanden vanaf uw volgende aankoop.
Als u zich niet houdt aan de nulstellingstermijn, kan dat ernstige gevolgen hebben. Beobank is in dat geval bij wet verplicht om uw kredietkaart te blokkeren, zodat u ze niet meer kunt gebruiken totdat u de rekening op nul gezet heeft. Als u een maand na de nulstellingstermijn het verschuldigde bedrag nog steeds niet volledig terugbetaald heeft, moet Beobank het verzuim bovendien melden aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale Bank van België (NBB). Deze melding verdwijnt een jaar nadat uw schuld volledig terugbetaald is.
De nulstellingstermijn staat duidelijk vermeld in uw kredietovereenkomst en u kunt hem ook terugvinden op uw rekeningafschriften. Dit maakt het gemakkelijk om uw financiële situatie op te volgen en de problemen die het niet naleven van een nulstellingstermijn met zich meebrengt te vermijden.
Als u vragen heeft over de nulstellingstermijn of meer informatie wilt over de werking van uw kredietkaart, kunt u contact opnemen met uw Beobank-kantoor of het Beobank Service Center op het nummer 0800/23637. Deze dienst is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30 (behalve op feestdagen).
11/18de (als uw kredietlijn lager is dan of gelijk is aan € 5.000) of 1/20ste (als uw kredietlijn hoger is dan € 5.000) van de gebruikte financiële reserve (exclusief de jaarlijkse vergoeding) met een minimum van € 25, tenzij het verschuldigde bedrag lager is dan € 25, in dat geval betaalt u dit bedrag), plus de jaarlijkse vergoeding.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.