Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Van bank veranderen

Van bank veranderen? Dat doet u zo!

Dankzij de ‘Bankswitching’, bankoverstapdienst, kunt u makkelijk en gratis van bank veranderen. Wilt u profiteren van de voordelen aangeboden door Beobank? In dit artikel ontdekt u hoe u dat doet!

 

Hoe van bank veranderen?

Om te beginnen opent u een rekening bij uw nieuwe bank. Dan moet u vervolgens uw nieuw rekeningnummer doorgeven aan uw werkgever en de andere partijen waarvan u geregeld betalingen ontvangt (mutualiteit, kinderbijslagfonds, pensioenfonds...). U doet hetzelfde voor de schuldeisers waarbij u een domiciliëring heeft (telefoon, verzekering...). Uw nieuwe bank kan u een lijst bezorgen met de betrokken instanties, net zoals de standaardbrieven om de wijziging door te geven. Als u dat allemaal gedaan heeft, kunt u al uw doorlopende opdrachten en vaste betalingen invoeren bij uw nieuwe bank. Tot slot sluit u al uw rekeningen bij uw vorige bank af en vernietigt u al uw bankkaarten.

Het proces kan grotendeels geautomatiseerd worden dankzij ‘Bankswitching’, de bankoverstapdienst van Febelfin. Dat die een succes is, blijkt uit het feit dat de dienst in 2023 bijna 120.000 aanvragen registreerde, wat drie keer meer is dan in 2017. Praktisch gezien hoeft u enkel een rekening te openen bij uw nieuwe bank en vervolgens het aanvraagformulier voor uw zicht- en/of spaarrekeningen in te vullen. Dat beslaat amper een pagina, dus het is snel gedaan. Daarna zorgt uw nieuwe bank voor de rest: de overdracht van het saldo, de overdracht van uw betalingsopdrachten (domiciliëringen, doorlopende opdrachten...) en zelfs het afsluiten van de rekeningen bij uw vorige bank.

Hoeveel tijd heeft u nodig om van bank te veranderen?

U kunt de daadwerkelijke overstapdatum zelf kiezen op het aanvraagformulier, maar u moet wel rekening houden met een termijn van minstens tien bankwerkdagen. Bovendien mag de gevraagde overstapdatum niet later vallen dan een maand nadat u het aanvraagformulier bij uw nieuwe bank hebt ingediend . Als u een aanvraag indient om uw oude rekening af te sluiten, gebeurt dat op die datum, tenzij er een kredietkaart aan gekoppeld is. Dan is er een termijn voorzien die tot drie maanden kan oplopen , ingeval van uitgestelde verrekening van een betaling.

U kunt ook een overgangsperiode instellen voor het geval bepaalde mensen nog uw vroegere rekeningnummer zouden gebruiken. Dan hoeft u alleen maar een eerste aanvraag in te vullen om al uw bankgegevens zo snel mogelijk over te dragen. Enkele maanden later vult u een tweede formulier in om uw rekeningen bij uw vorige bank af te sluiten.

Hoeveel kost de bankoverstapdienst?

Het goede nieuws is dat de bankoverstapdienst van Bankswitching volledig gratis is. Uw voormalige bank kan u geen extra kosten in rekening brengen voor het afsluiten van uw rekening. Ze is zelfs verplicht om u het saldo van de vooraf betaalde beheerskosten terug te betalen en de verschuldigde rente op uw rekeningen uit te keren. Aan de andere kant kan ze kosten en intresten inhouden in de mate dat die nog niet in rekening gebracht zijn, bijvoorbeeld na het gebruik van een kredietlijn.

Hoe draagt u uw zichtrekening over?

Zodra u uw zichtrekening geopend heeft bij uw nieuwe bank, vult u het aanvraagformulier voor de bankoverstapdienst voor zichtrekeningen in. Door de overdracht van alle betalingsopdrachten aan te vragen, zal uw nieuwe bank zorgen voor de overdracht van:

U moet van uw kant zorgen voor de ondertekening van de domiciliëringsmandaten die door uw schuldeisers aangepast werden met uw nieuwe rekeningnummer.

Als u (ook) uw vorige bankrekening laat afsluiten, wordt het saldo automatisch overgeschreven naar uw nieuwe rekening en worden de bijbehorende betaalkaarten afgesloten.

Hoe verloopt de overdracht van een spaarrekening?

Zodra u uw nieuwe spaarrekening heeft geopend, vult u het aanvraagformulier voor de bankoverstapdienst voor spaarrekeningen in. Als zowel uw vorige als uw nieuwe bank de bankoverstapdienst voor spaarrekeningen aanbieden, hoeft u verder niets te doen. Uw vorige spaarrekening wordt automatisch opgeheven nadat eventuele kosten en verschuldigde rente zijn berekend en het saldo wordt overgeboekt naar uw nieuwe rekening.

 

Meer weten over de bankoverstapdienst? Neem dan een kijkje in onze brochure. We helpen u ook graag verder in één van onze kantoren of telefonisch op het nummer 02 622 20 00 - Beobank Service Center (bereikbaar van 8u tot 20u op werkdagen en van 9u tot 12u30 op zaterdag).

Conclusie

  • Dankzij de ‘Bankswitching’-dienst kunt u makkelijk van bank veranderen.
  • Voor zichtrekeningen: uw domiciliëringen, uw doorlopende opdrachten en uw overschrijvingen met memodatum worden automatisch overgedragen.
  • De dienst is volledig gratis en verloopt snel

Ontdek onze andere blogartikels

Digitale fraude

Hoe beschermt u zich tegen digitale fraude?

Uw bankcodes zijn persoonlijk. Uw bank zal er nooit om vragen, noch per e-mail, noch per SMS, noch telefonisch, noch per post en ook niet bij u thuis.
Glimlachende vrouw betaalt contactloos.

Welke zichtrekening past het best bij u?

Bij Beobank kan u kiezen uit vier verschillende zichtrekeningen. Maar welke past het best bij u?

Hoe kunnen we u helpen?